سوال(۳)-علل حرام خواری از دیدگاه امام حسین علیه السلام چیست؟

تصویر در حرم مطهر

گروه اقتصاد: یک مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خداوند به شیطان دستور داده در زندگی افرادی که نسبت به دیگران احساس مسئولیتی نمی‌کنند شریک شود و انسانی که معاش او با شیطان تقسیم شده باشد لاجرم به حرام‌خواری می‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره دلایل و عواقب حرام‌خواری از منظر اسلام پرداخت و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم برای رزق حلال دستور داده که انسان باید به دستورات اقتصادی خداوند گردن بنهد و برای اینکار مرزهایی را معین کرده است؛ از جمله اینکه کسانی که نعمت‌هایی را از خداوند دریافت می‌کنند اولا باید  بدانند امانت‌دار این نعمت‌ها هستند، دوم اینکه این نعمت‌ها برای عبادت است نه ذخیره کردن و لذت دنیا و سوم اینکه این فرد ثروتمند باید به فقرا رسیدگی کند.

مسئولیت ثرتمندان نسبت به فقرا

وی ادامه داد: نکته چهارم در مورد این افراد این است که باید تمام اموالی که خداوند به آنان اعطا می‌شود را در راه خداوند هزینه کنند و مورد پنجم این است که باید مسئولیت بیشتری را نسبت به انسان‌های دیگر بپذیرند؛ در غیر اینصورت به حرام‌خواری دچار خواهند شد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند به شیطان دستور داده در زندگی افرادی که راهی غیر از این در پیش می‌گیرند شریک شوند و انسانی که معاش او با شیطان تقسیم شده باشد لاجرم به حرام‌خواری می‌افتد.

قرین شدن حرام‌خواران با شیطان

درودی خاطر نشان کرد: شیطان ابتدا از طریق عقیده این افراد آنها را آلوده می‌کند و باعث می‌شود خدا را منکر شوند و در چنین شرایطی مرزی برای حلال و حرام  قائل نیستند؛ همانند معاویه که از هر راهی از جمله فروختن بت‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: بنابراین مرحله اول اینکه انسان به قوانین اقتصادی قرآن، سنت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بی‌اعتنا باشد قرین شدن با شیطان است و در این شرایط انسان عقیده مشرکان را پیدا خواهد کرد.

حرام‌خواران خود را نژاد برتر می‌دانند

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مرحله دوم برای کسانی‌که به حرام‌خواری می‌افتند این است که خود را نژاد برتر می‌دانند. افرادی همانند صهیونیست‌ها معتقدند که شهروند درجه اول هستند و به همین دلیل حقوق دیگران را ضایع کرده و به رباخواری مشغولند.

وی افزود: مرحله سوم در مورد این افراد این است که خداوند به شیطان دستور داده است وقتی افراد به حرام‌خواری افتادند، آنها را مسخ کند و این افراد حالت نامتعادل دارند. قرآن می‌فرماید اینان قبل از اینکه به مرز حرام وارد شوند و اموال یتیم و صغیر را از آن خود کنند، شیطان آنها را مسخ می‌کند.

دیدگاه حضرت سیدالشهداء درباره حرام‌خواران

درودی با اشاره به رویکرد اقتصادی امام حسین(ع) عنوان کرد: حضرت سیدالشهداء کسانی را در لشکر خود قبول کردند که بدهکاری نداشته باشند و حتی یکی از افرادی که قصد خورود به کاروان ایشان به سمت کربلا داشت، هفت درهم بدهکار بود که ایشان فرمودند ابتدا بدهی خود را پرداخت کن و بعد با ما بیا و همچنین بقیه هم باید بدهکاری خود را تسویه می‌کرند.

وی در پایان گفت: ایشان حتی زمین کربلا را خریداری کردند که پیکر ایشان در زمینی آرام بگیرد که قبلا آن را خریداری کرده‌اند و همچنین وقتی در کربلا مشاهده کردند که لشکر مقابل اجازه نمی‌دهد صدای ایشان به آنان برسد، فرمودند: شکم‌های شما از حرام پر شده است و شکمی که از حرام پر شده باشد حتی حاضر نیست سخن معصوم را بشنود.