۱۰۲۳۱- رابطه محبت و جمعیت در خانواده و اجتماع+ رابطه محبت فردی و جمعی

چکیده
خانواده با دارا بودن پیشینه ای به خدمت آفرینش طبیعی ترین نهاد اجتماع است که زندگی اجتماعی ازآنجا آغاز می شود و کانون آرامش, تعادل و شکل گیری شخصیت انسانی و نخستین وسیلۀ انتقال مناسب فرهنگ به شمار می آید

سالیان زیادی است که تلویزیون سرگرمی غالب خانواده هاست. امروزه در جهان ارتباطی و عصر تبلیغات رسانه جایگاه بس مهمی یافته است و همچنان نقش پررنگی در زندگی افراد ایفا می کند.

رسانه ها با شکل دادن به ارزشها و هنجارهای فرهنگی و بازتاب آن رفته رفته به مکانی تبدیل می شود که افراد در آن به دور از تعامل اجتماعی- در دنیای واقعی هویت خود را جست و جو می کنند. در ایران رسانۀ ملی در انجام رسالت خود به تولید و ارائه برنامه های انسان ساز مشغول است اما در کنار آن فرهنگ و رسانه های غربی را نیز نباید دوراز نظر داشت زیرا باید سطح سواد و تحصیلات و قدرت تحلیل خانواده ها را در برابر هرکدام را از مسائل مطرح شده در رسانه های غربی در نظر گرفت. زیرا رسانه ها معمولاً با هدف اطلاع رسانی خبری و آموزشی راهنمایی و رهبری، تفریحی و سرگرمی و ارزشی،الگوها در جامعه خودنمایی می کند.

تأثیر رسانه ، آنچنان زیادو عمقیق است که در تاریخ بشری هیچ چیز مانند تاثیر تبلیغات مخرب و مأثر شناخته شده در الگوپذیری نبوده است.

مقدمه

در قرنی که ما زندگی می کنیم عصر فناوری و اوج اطلاع رسانی رسانه ها از تلویزیون، ماهواره گرفته تا فضاهای مجازی موبایل و گوشی ها همراه هر دارنده ی آن در مسیر مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغات، اخبار، الگوهاو سبک های مختلف خوب یا بدقرار گرفته ایم. عصری که جنگ نرم تک تک افراد را درگیر خودش کرده در حالیکه ما بی خبریم وظیفۀ همۀ کسانی است که می توانند در راه بهبود و روشن سازی افراد جامعه گام بردارند چه با عمل چه با قلم به عنوان یک مسلمان همه در سرنوشت همدیگر و سرنوشت جامعه مسئول می باشیم. زیرا برای همه واضح و روشن است که نمی شود در همه مشکلات را گذاشت تا دولت حل کند این خواب و خیال واهی است باید مردم با دولت و دولت مردان برای برطرف کردن مشکلات ناشی از تبلیغات و الگوهای ضد اسلامی همسو و همیار شوند در این مقاله به بحث و گسترش این موضوع می پردازیم.

جنگ روانی

هرگونهاقدام روانی و تبلیغاتی، رسانه ای که جامعه را هدف قرارمی دهند.استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و سایر امکانات برای تأثیرگذاری برافکار،احساسات و تمایلات و رفتار گروه و جامعه هدف می باشد.

حال دیگر سیاستمداران وصاحبان قدرت کمتر در فکر جنگهای نظامی و مبارزات خشن هستند بلکهبه این نتیجه رسیده اند که با فریب افکار عمومی می توان به هر هدفی دست نیافتنی دست یافت. جنگ روانی یکی از کارآمدترین- پویا ترین و در عین حال خطرناک ترین جنگ به شمار می آید. زیرا اندیشه، بینش،عقل و در نهایت رفتار و کردار،گفتار مخاطب را درگیر می کند.

از ژاپن بیاموزیم

به طورکلی در بسیارر از فرستنده های تلوبزیونی ماهواره ایی مسائلی مطرح می شود که انسان از بیان آن بشر هم دارد و این برنامه ها علیه عفت عمومی اخلاق اجتماعی و ارزشهای فرهنگی، اقتصاد ملی و کانون گرم خانواده همراهبا تنشهای روانی و مشکلات خانوادگی و پیامدهای منفی اجتماعی و در نهایت تهدید علیه امنیت ملی هستند.

از این رو در کشورهایی مثل ژاپن ممنوعیت ماهواره به سختی اجرا می شود. به اینکه ژاپنی هااز کشورهایی بودند که نزدیک به ۹ سال ماهوارهایشان به فراز کره ی جنوبی فقط فرهنگ ژاپنی ها را تبلغ می کرد ولی باز هم خودشان به هیچ وجه حاضر نیستند امواج ماهواره های آمریکایی- اروپایی را در کشورشان تحمل کنند.

بدین ترتیب باید رسانه های هرکشوری در خدمت مردم و برای رسیدن به تعالی ملت آن باشند تا خانواده ها از انحلال و نابودی عقاید و افکار اسلامی درامان بمانند. از تأثیر بسیار شگفت انگیز رسانه ها کسی نیست که بی خبر باشد. پس چه باید کرد؟

لازم به ذکر است که اوّلین وسیلۀ ارتباطی همۀ انسانها ، زبان گفتار است ۷۰۰ سال قبل از میلاد که حروف الفبا را یونانی ها اختراع کردند انسانی به وسیلۀ نقاشی ها، مشعل، دود، طبل با هم ارتباط غیرکلامی برقرار می کردند.

کلید واژه ها

«ماهواره، رسانه ها، خانواده، گسترده، هسته ایی، تبلیغات، فضاهای مجازی، فیلم و سریال»

« شرح موضوع»

«رسانه، خانواده، جمعیت»

۱- رسانه: به معنی رساندن است. وسایلی که انتقال دهنده ی افکار و فرهنگو ایده های دیگران در سطح گسترده می باشند.

۲- خانواده- گسترده- هسته ایی

۳- جمعیّت: تعداد افرادی که در یک منطقه بطور مستمر زندگی می کنند مانند ده، شهر، شهرستان، استان، کشور و به شکل گروه های خانوادگی خویشاوندی . طایفه ایی ایلی و یابه صورت خانوار یا به گونه ایی مشابه به حیات خود ادامه می دهند که برچسب گروههای سنی، شغلی، مذهبی، اجتماعی، مجرد، متأهل، تحصیل کرده، گروههای دیگر با وضعیت های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی مختلف مشخص می شوند.

رسانه ها

وظیفۀ اصلی رسانه ها نوعی مبادلۀ اطلاعات و اندیشه ها بین افراد انسانی که یکی از ضروریات زندگی اجتماعی می باشد.

اما باید دقت کرد « تئوری شناخت» در این میان بسیار مهم است.

از پیدایش انسانهای نخستین گرفته تا زمان حال که قرن اینترنت و عصر ارتباطات می باشد انسانی همیشه نیاز به این وسیلۀ یعنی رسانه ها داشته اند. از زمانیکه دودآتش در میان قبایل و کبوتر نامه بر صدای طبل، مشعل، چاپار تا دو قرن اخیر که تلفن و تلگراف، عکس، بی سیم صفحه ، نوار ضبط، صوت، فیلم، سینما، تلویزیون، اینترنت، فضای مجازی عصر فن آوری و اطلاعات شد و همه و همه برای تعالی ما انسانی و نوعی وسیلۀ برای برقراری ارتباط بوده و خواهد بود.

رسانه و سبک زندگی در خانواده با تاکید بر جمعیت

منظور از سبک زندگی آنچه انتخاب می کنیم و یا مجموعه ایی از انتخابهای رفتاری که در زندگی و اجتماعات مدرن است زیرا در اجتماعات سبک زندگی از پیش تعیین شده است. این سبک به افراد اجازۀ انتخاب می دهد خیلی مهم است اجازۀ انتخاب می دهد اما چه چیزرا انتخاب کنیم.

سبک زندگی غربی و یا سبک زندگی اسلامی و قرآنی کدامیک یکی آزادی بی حدو حصر و یکی حصار چگونه تشخیص بدهم که تعالی من در کدامیک است دیگر اینجا پای رسانه ها به میان می آید.چراغ سبز یا چراغ قرمز؟؟

چه کسی باید به من نوجوان، جوان، دانشجو، دختر وپسر بگوید آمیزه های زندگی غربی بر چه مبنایی است و چه فجایعی بدنبال دارد و چه کسی به من زندگی با آمیزه های اسلامی ، قرآن و عترت را باید یاد بدهد. من کجا باید بیاموزم با یک مثال ادامه می دهم، سه گروه سنی یکسان بین ۱۷ تا ۲۵ ساله را اگر مورد تخلیل و آزمایش قرار دهیم. مثلاً افراد هرگروه را در شرایط ، زندگی با آمیزه های غربی زندگی با آمیزه های اسلامی، زندگی بدون هیچ نوعی وسیلۀ و رسانه ایی به علاوه نتایجی که بدست می آید خیلی مهم استو نیاز به انجام این آزمایش نیست. زیرا در سطح گسترده در ایران خودمان از پایتخت گرفته تا شمال، جنوب، مغرب و مشرق جوانان پایتخت با جوانان در دورترین نقطۀ دسترسی چون هر روز تحت تأثیر کاهواره و تیپ و مدلهای ماهواره ایی قرار می گیرند، یکسان شده اند. آیا جوانان دهۀ پنجاه و شصت با جوانان دهۀ هشتاد و نود یکسان می باشند مسلماً خیر؛ اهواره، اینترنتگوشی ها موبایل تلفن همراه، همۀ قشرهای جامع را تحت شعاع قرار داده است.

 

 

رسانه های ملی ایرانی چه وظیفه ایی دارد؟

« ضرب المثل به مرگ بگیرید تا به تب راضی شوند» گاهی واقعاً حرفی برای گفتن نیست باید سرگرم کرد. الگوهای غربی به دو دلیل مؤثرند. اولاً رفتارهای نو می آموزند ودوماً الگوهای ارائه شده، اقناع کننده است. و بازتاب آن را به وضوح خواهند دید.

رسانه ها باید هنجارها را با نقش های خاصی مرتبط سازد و آنها را در قالب فیلم های داستانی- سریالی و تلویزیونی مورد علاقه بگنجاند جایی فرهنگ و ارزشهای اسلامی بخوبی احساس شود باید فیلم و سریالهایی که مجوز پخش نداردند کلاًریشه کن کن و اصلاً ساخته نشود و اگر کسی قانون شکنی می کند همانطور که با اسید پاشها و قاچاق فروشی برخورد جدی می کنند با قانون شکنهایی که بدون اجازه وارد حریم خانواده می شوند نیز احتمال شود. از کوچه و خیابان تا دانشگاهی دبیرستان و … گرفته تا در مراسم عروسی تالارها الگوی غربی غوغا می کند. عکسهای اینترنتی و… همه و همه نتیجۀ آمیزه ای فرهنگ مبتذل غربی است.گاش جوانان و خانواده های ایرانی این سؤال را از خودشان می پرسیدند. آمریکا- اسرائیل- انگلیس – فرانسه و … که برنامه های ماهواره ایی رایگان سریالهای پانصد قسمتی مبتذل را بدون هزینه در اختیار جهانیان می گذارند چرا بجای آن اگر و اقعاً هدفشان بشردوستانه است. چرا فرمول علم و کشفیات جدید- چرا راههای صنعتی شدن و پیشرفت را در که خودشان بدست آورده است را رایگان که چه عرض کنم حتی با پول هم در اختیار هیچ نهادی و رسانه ایی قرار نمی دهند بلکه با این برنامه ریزی سیاسی مانع پیشرفت علم و دانش و صنعت در میان قشر جوان می شوند. دختر و پسری که تا نیمۀ شب و گاهی تا سپیده دم فیلم و سریال های ماهواره ایی تماشا می کند کی وقت تحصیل علم و دانش را دارد. در یک آماربیان شده تعداد کاربران فیسبوک یک میلیارد نفر اعلام شده است. این یعنی پرچم پیروزی فرهنگ غرب بر اوج قله های پیروزی بالاست.

آیا زن جوان و مرد جوانی که از ازدواج کرده اند و هشتاد درصد زندگی تجملاتی آنها فرهنگ غرب دارد حوصلۀ زائیدن و بچه شیر دادن دارد یا اینکه طبق تبلیغات غربی می خواهد خوش هیکل باقی بماند دیگر پایبند حدیث پیامبر (ص) نمی شود که گفته اند من به زیادی امتم افتخار می کنم او اصلاً با این حرفها بیگانه است.

۲- بازنمائی خانواده در رسانه با تأکید بر جمعیت

خانواده مهمترین رکن اصلی جامعه است آمریکا به این نتیجهرسید اسرائیل به این نتیجه رسید ایرانی ها قوی تر از این هستند که جلوی آنها سرخم کنند و این را از هشت سال دفاع مقدس از میدان های مین که با پاره های گوشت تن سربازان ایرانی خنثی می شدبا تکه تکه شدن وزیران ما فهمید. پس چه باید بکند ایران را به کام نابودی بکشد که ان شاء ا… این آرزو را به گور می برند اما دشمن، دشمن است دست بردار نمی شود.

بهترین نقشه را کشیده است و متأسفانه نشانه های موفقیت را هم رؤیت کرده است از آمار طلاق و از آمار مجردهای سن بالا از لباس و طرز پوشش زنان و دختران و مردان ایرانی و از … باید فهمید.

سریال های ماهواره ایی ازل، گوزل، فاطیما گل و کارادایی و …

همکارم خاطره ایی تعریف کرد از کلاس اولی ها می گفت وقتی حرف «ط» را به دانش آموزانم آموزش می دادم و آنها یاد گرفتند و این حرف را شناختند از آنها خواستم مثال بزنند برای «ط» چندین نفر از آنها فاطیما گل را به عنوان اسم فرزند . همکارم کنجکاو شده بود که فاطیما گل چه کسی است وقتی فهمیده بود یکی از زنان هرزه ی سریال های ماهواره ایی است بسیار ناراحت و متأسف بود اما این واقعیت را باید پذیرفت چه چیز در انتظار است.در برنامه های تلویزیونی شوک به وضوح آثار شوم سریالهای ماهواره ایی را می شود کالبد شکافی کرد.

پارتی های قشر تحصیل کرده و به حساب روشن فکر نباید زیاد از بحث بازنمائی خانواده در رسانه دور شویم.

داستان عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر(ص) وقتی هیچ فرزندی نداشت و یهودیان آنچه که وی در چاه آب قدیمی از جمله گوزن های طلایی را پیدا کرد اما چون فرزندی و طرفداری نداشت به زور از او گرفتند. مثال بسیار زیبایی است برای الگوبرداری باید رسانه های ایرانی فرهنگ پدرسالاری مردسالاری و تولد فرزند را دوباره احیا و بازسازی کنند باید امکانات رفاهی بیشتری در اختیار تکتک خانواده های ایرانی بگذارد.

این یک حقیقت و یک واقعیت است که اکثر خانواده های ایرانی مشکل ، مسکن، بیکاری، بی زنی، بی شوهری بخاطر مشکلات مادی دارند دختری که جهاز ندارد پسری که پول ندارد خانه ندارد از ازدواج می ترسد حالا در رسانه ها هر چه تبلیغ مؤثر کنند. مانند حلوا حلوا گفتن است به امید شیرین شدن دهان است.

باید دولت و دولتمردان یک فکر اساسی بکنند تا آنچه مورد نظر و هدفشان است به ثمر بنشیند مشکل مسکن و بیکاری را حل کند. بعد سریال و فیلم بسازد یا نسازد خود بخود فرزند آن بدنیا خواهند آمد خود بخود فرزندان بدنیا خواهند آمد. خودبخود خیلی از مشکلات حل می شود و در کنار آسایش و رفاه رسانه ها هم می توانند مؤثر و مفید باشند.

و الا در غیر این صورت در فیلم ها و سریالهای تلویزیونی خانه ایی مانند خانۀ سریال ستایش خانۀ فردوس سریال تکیه برباد خانۀ محسنیان در سریال دردسرهای عظیم منزل آقای که نقش مرده را بازی کرد و …

من به عنوان یک فرد ایران وقتی تو ذهن خودم کنکاس می کنم حتماً مردم همه در این چنین خانه هایی زندگی می کنند. اما من هنوز سرپناهی ندارم خود به خود دلم سرد می شود و یا در سریالهای دیگری که نام بردم یا امثال آن جایی از داشتن فرزند، احترام والدین، احترام به بزرگسالان دیده نمی شود. در فیلم ستایش نرگس محمدی جلوی خانواده اش ایستاد در سریال تکیه برباد عاطفه ترابی نژاد جلوی پدرش ایستاد در فیلم و سریالهای قدیمی مثلاً پدر سالار عروس خانواده جلوی بزرگ خاندان ایستد و کلاً خانوادۀ قدیمی را از هم پاشاند. در فیلم رؤیای خیس دختر و پسر فرار کردند و در بسیاری از سریالهای دیگر که حضور ذهن ندارم درست است که در پایان فیلم ها دیده می شود عاقبت به خیر نشدند اما درکل باید این فرهنگ و دید از رسانه ها پارک شود و ارزش ها را نشان داد نه اینکه اول ضد ارزشها سپس با کلی بدبختی رسیدن به ارزش واقعی باید ارزشها معرفی شوند چه رسانه ها چه خانواده ها سهم مهمی دارند.

۳- تبلیغ الگوی صحیح فرزندآوری در رسانه

در اکثرفیلم هاو سریالهای ما در ایران که بماند حتی در فرهنگ ماهواره ایی هم داشتن فرزند زیاد بی کلاس بی فرهنگی محسوب می شود متأسفانه هنوز رسانه ها نتوانسته اند این وظیفۀ خطیر را به نمایش بگذارند که داشتن فرزند افتخار است، پدری که چندین پسر گردن کلفت و چندین دختر دارد و همه وقتی با هم باشند کسی جرأت ندارد به مادر یا پدر یا دختر خانواده چپ نگاه کند برعکس مادری و پدری که کارمند می باشند یک بچه دارند آن هم نمی دانند کی بروند سرویس بگیرند، مهدکودک ببرند.

ببیننده می گوید خوب این آقا یا خانم با این همه امکانات خانۀ آنچنانی ماشین خوب و شغل خوب، زن و شوهر حقوق بگیر از عهدۀ یک بچه بر نمی آیند تازه بچۀ آنها اتاق خواب دارد کلی وسایل خوب دارد کلی لباس خوب دارد و من که یک ببیننده ی عادی می باشم، کارگرم و مستاجر چطور می توانم بچه های زیادی داشته باشم و مصداق همین حرف مردم می شود همین که زاییدم و بزرگ کنم دومی پیش کش و علاوه بر این هر وقت رسانه های داخلی فیلمی ساختند که فردای آن روز در آینده ی نه چندان دور آمار ازدواج زیاد شد. آمار زاد و ولد زیاد شد، آمار دوستی های خیابانی که امروزه شده دوستی فضاهای مجازی کم شد و می تواند بگوید در رسیدن به این هدف تعالی موفق بوده است. رسانه ها باید، این کار را بکنند چون جدایی مردم از تلویزیون و سریال و فیلم های چندین شبکه :آی فیلم ، نمایش،تهران اچ دی و … غیرممکن است پس باید سیاستمداران رسانه ایی کاری کنند کارستان.

 

۴- سیاست گذاری رسانه ایی در راستای جمعیت مطلوب

باید به عوامل و موانع مؤثر در تغییرات جمعیتی اشاره کرد در شکل گیری جمعیت مطلوب ، اشتغال و کار، جمعیت شهروندی، بررسی رابطه امید به زندگی، توزیع جغرافیایی جمعیت، نقش ناهنجاری های جنسی، مداوای نازایی و بیماری های زنان برای جلوگیری از انقراض نسل است.

بررسی وضعیت هرمی جمعیتی کشور، سالخوردگان و … تحلیل نوسانات نرخ رشد در کشور است.

ترکیب سنی

آسیب های اجتماعی و بکار بردن سیاستهای تشویقی عملی نه شعاری برای افزایش جمعیت وقتی جمعیت افزایش یابد باید مشکل بیکاری هم حل شود و باید به فکر اشتغال جوانان بود و حمایت مالی و همهجانبه از قشر جوانان کرد رسانه ها باید اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده است به صورت فیلم و سریال های مورذ علاقه و جذاب درآورده و به نمایش بگذارند.

ما در سریال کره ایی معروف به جمونگ دیدم که یک پسر ترسویی بزدل به کجاها رسید و سردار و پادشاه یک کشور شد توانست یک کشور بسازد.

اما متأسفانه هنوز رسانه های ما نتوانستند برای ایرانی ها فیلمی بسازند که اگر سختی کشیدی و مشکلات را تحمل کردی می توانی فردی مفید در جامعه باشی برعکس سریال از یاد رفته « مرتضی» نقش پسری بی سواد و کشاورز را بازی می کرد بعد از کشیدن کلی سختی یا نمی شد و از ایران رفت و خانواده اش را رها کرد. اینم نتیجۀ زحمت کشیدن برای درس خواندن است.

اینها واقعیت های تلخ ناگفته است درست است می نشینیم وقت می گذاریم اما در آخر به این نتیجه رسیدیم به مردها نباید رو داد نباید بخاطر مرد زندگی سختی کشید نباید به مردها خوبی کرد. زیرا وقتی مردها به جایی برسند به مقامی برسند خانواده را زیر پا می گذارند.

باید از اساس و پایه تغییرات کلی ایجاد شود مانند کتاب های درسی که در ۶ سال اول ابتدایی کلاً روش عوض شد که بسیار بسیار خوب و تأثیر گذار بوده است و باید دیدگاه رسانه ها اهداف رسانه ها عوض شود و از تجمل گرایی مدگرایی و … بیرون آمده و رسانه ایی شوند و در راه رستگاری انسان و جامعه است.

در رسانه هایی که به وضوح می بینیم چقدر تأثیر گذارند باید سیاست گذاری های دوراندیشانه حداقل برای نسلی که امروزه یا در گهواره و یا در کلاس اول بسر می برند شود نسل ها که به قول جوانان امروزی می گویند نسل سوخته، که قربانی بازی های روزگار جنگ فناورری و اینترنت شد اما برای نسل آینده از الان بنویسیم ، بسازیم برنامه ریزی کنیم چه در تربیت رسمی چه در تربیت غیررسمی از جمله همین رسانه ها ،باید زیر ساخت پایه و اساس ، اندیشه ها، افکار، تغییر ماهیت بدهند باید در آینده دختری که می خواهد هنرپیشه شود باید اولین شرط بازیگری رعایت حجاب نه اینکه بد حجابی باشد. بلوز و شلوار بودن زنان در سریالها و فیلم ها و انعکاس آن در قشر جوان می بینیم، باید یک فکر اساسی کرد.

شاید ظاهراً حرف ظالمانه ایی بگویم اما اکثر سریالهای تلویزیونی در اختیار یک گروه که هر روز پولدار تر می شوند قرار گرفته است میلیونی می گیرند و هر چی شد شد.

ینکه کدام هنرپیشه با چه تیپ و مدل لباس و آرایشی با کی در کدام پارتی ظاهر شد عکسهایش لو رفت و سپس در بهترین فیلم بازی کرد. بماند…

 

۵- فضای مجازی و خانواده ی سالم

متأسفانه یکی از اثرات مخرب و جنگ آرام دشمن علیه ایران و اسلام روی کارآمدن فضای مجازی که به دنبال کردن عشق مجازی، ازدواج مجازی، دوست مجازی، شریک مجازی و … نتیجۀ آن شده است.

چندین سال قبل یک فیلم طنز از تلویزیون پخش شد که فکر کنم تأثیر آن از خواندن چندین کتاب در همان چند دقیقه بیشتر بود و دختر جوانی از طریق یکی از این برنامه های مجازی با مردی آشنا می شود و قرار ملاقات می گذارند. دختر جوان ۲۰-۲۲ ساله و مردی که خود را ۲۵ ساله معرفی کرده بود در یک پارک قرار ملاقات می گذارند دختر، زرنگی کرده بود و آدرس تنش را برای شناختن اشتباهی داده و آند سرقرار که فقط گذرا نظری کند. مردی هیکلی و چاق موی سر و رویش قرمر زشت و مسن تر از آنچه گفته بود به نشانۀ شاخه گلی در دست مشاهده کرد که فرار را برقرار ترجیح داده و ای کاش همۀ طنزها سازنده باشند.

رسانه ها باید برنامه و سیاست و جرأت و اجازۀ ساختن فیلم های واقعین نگاری را داشته باشند بلاهایی که به سر زنان شوهردار مردان زن دار ، دختران و پسران مجرد می آید به تصویر بکشند و در عوض آن راههای درست استفادۀ مطلوب را در نظر بگیرند رده های سنی را معرفی کنند و نه اینکه دانش آموز کلاس پنجم در تلگرام بدترین کانالهایی که فیلم های سوپر و مستهجن دارد را با خیال راحت ببیند.

خانواده ها باید روشن شوند وقتی مادر باید دانش آموزی که کلاس پنجم و یا ششم ابتدایی است می رود و بستۀ اینترنتی برای فرندش می خرد و سیم کارت او را شارژ اینترنتی می کند آیا خبر دارد او در اینترنت چه می کند و آیا می داند دخترش شکار پسران جوان می شود نمی دانم چه باید کرد.

بچه ها بیگناه می باشند مادر و پدر این ها مقصرند مادری که عکس دختر کلاس ششمی اش را با لباس گیپوری هوس انگیز می گذارد عکس پروفایل خودش وقتی دختر کلاس پنجمی آرایش می کند و مادرش از او عکس مس گیرد تا عکس پروفایل دختر کلاس پنجمی زیبا باشد. من از فرهنگ غرب چه گله ایی کنم.هر چیز بگنند در نمکش می نهند وای از آن روز که بگندد نمک

نتیجه

دریک جمع بندی کلی باید چه کرد. رسانه ها شاید یک شبه ، آموزش و تربیت رسمی و تربیت غیررسمی بعد دیگر و خانواده ها بعد اصلی تر و هر آنچه که در سرنوشت انسان رستگار می تواند سهیم باشد طبق برنامه ریزی منظم منسجم زود بازده و از طرفی مبارزه سخت و شدید با آنچه مخالف و ضد اهداف اسلامی می باشد و تشویق همه جانبه هرجا که موفقیت و پیروزی در راستای برنامه های تعالی انسان احساس شد. همانطور که قبلاً هم بیان کردم باید از پایه و اساس شروع کرد باید نوعی دگرگونی در افکار و اندیشه ها ایجاد کرد کتابها باید از گران قیمتی و فقط دکوراسیون کتابفروشی ها بیرون آمده و با قیمتهای ارزان در اختیار قشرهایی مختلف قرار بگیرد . متأسفانه قیمت یک کتب آموزنده خیلی زیاد است در ایران قیمت کتاب گران و گاهی واقعاً خریدن آن برای قشر ضعیف غیر ممکن است مگر اینکه دانشجو باشد و برای پاس کردن واحد درسی اش مجبور به خرید باشد وقتی کتابها ارزان در اختیار مردم قرارگرفت باید تبلیغ فرهنگ کتابخوانی از پایه های ابتدائی از کلاس دوم و سوم شروع شود.

وقتی روشن سازی از پایه و اساس شروع شد خودبخود جامع ساخته می شود. در انتخاب معلمین و اساتید دانشگاه باید خیلی خیلی دقت کرد.

یک دست صدا ندارد. اگر در مدرسه در محل تحصیل حرف از خدا و رستگاری می شود و یا برعکس در رسانه ها هدف و آموزش خدا و رستگاری انسان باشد و در محل تحصیل آن را نباید خثی کنند و همه در سوی تعالی انسان باشد خانواده ها آن را نباید خنثی کنند باید گفت« بارکج هرگز به منزل نرسد» تنها راه پیروزی هم صدا – همسویی و اتحاد کمک و مدد یکدیگر در راه رسیدن به این هدف خطیر و مهم است و نمی شود که سارابان جایی رود و کاروان جایی دگر، آنچه به آخر نمی رسد سر منزل مقصود است باید دولت و ملت و دولتمردان انگشت دو دست در هم گره خورده و مانند کوهی استوار برای رسیدن به هدف گام بردارند آن زمان است که ماهواره ها خود بخود از پشت بامها به زمین می افتد و مانند بت هایی که حضرت ابراهیم (ع) می شکست.

به امید آن روز

مؤلف کلثوم روان بهر، کارشناس ارشد ادبیات و زبان فارسی

منابع:

۱- مبانی جمعیت شناسی علی اکبر نیک خواه انتشارات بهینه.

۲- عصر تبلیغات ، ترجمه دکتر کاووس سید امامی و محمدصادق عباس، انتشارات سروش.

۳- جامعه شناسی خانواده، دکتر شهلا اعزازی.

۴- هجوم خاموش، سید محمد سفازاده، حمزه کریم خانی، ناشر عطریاس.