۱۷۶-توحید – امام حسین علیه السلام- پیاده پیمایی اربعین حسینی= درمان فسادهای اقتصادی

به مناسبت اربعین حسینی/
یادداشت وارده/
آثار اقتصادی اربعین برای مسلمانان و آزادگان جهان

ddddd

گروه اقتصاد: انسان مسلط‌ شده بر شیطان و مقرب درگاه الهی، چالش‌های حاصل از وساوس شیطان در اقتصاد را تبدیل به فرصت‌ها نموده و مصالح بهشت دنیا و آخرت خود را تهیه و تأمین می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گذاشته است به بررسی آثار اقتصادی اربعین برای مسلمان و آزادگان جهان پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:

مقدمه:
عامل اصلی و اساسی فساد اقتصادی بشر شیطان است. قرآن در سوره مبارکه بقره آیه ۲۶۸می‌فرماید: «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَهً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» شیطان شما را (به هنگام هر انفاقى) وعده فقر مى‏‌دهد و شما را به کار زشت (بخل و غیره) امر مى‏‌کند و خداوند شما را وعده آمرزش از جانب خود و فضل و فزونى مى‏‌دهد، و خدا صاحب سعه (وجودى، توانى و رحمتى) و دانا (به همه چیز) است»

آیه شریفه می‌فرماید شیطان به اذن خداوند حکیم، فساد را در اقتصاد بشر مدیریت می‌کند. انسان تا طهارت قلبی‌اش را افزایش نداده، قادر نخواهد بود از وساوس اقتصادی شیطان در امان بوده و مدیریت معاش بدون فساد داشته باشد.

در آیه ۳۵سوره مائده خداوند حکیم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، از خداوند پروا کنید و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش و از عمل‏‌هاى صالح) وسیله بجوئید و در راه او جهاد کنید، شاید رستگار گردید»

دستور خداوند رزّاق برای استفاده از قدرتش، تمسک و توسل به وسایل است. وسائل مقرب به درگاه احدیت از درجاتی برخوردارند، و از جمله وسائلی که همسنگ ندارد، توسل و توجه به انسان کامل باذن الله می‌باشد. حماسه اربعین حسینی در هر سال می‌تواند متوسلین به مقام شامخ آن امام همام را برتر از شیطان و مقرب حضرت احدیت قرار بدهد، چراکه نفس مضطرب شیطان را به اوج نفس مطمئنه انسان راهی نیست، با این وصف انسان مسلط شده بر شیطان و مقرب درگاه الهی، چالش‌های حاصل از وساوس شیطان در اقتصاد را تبدیل به فرصت‌ها نموده و مصالح بهشت دنیا و آخرت خود را تهیه و تأمین می‌نماید. دراربعین متحول‌ساز حسینی، متوسلین به حضرت سید الشهدا(ع) و اصحاب گرامش صفات اقتصادی از آن حضرت را، در تابلوی بی‌کرانه برگزاری حماسه اربعین، به نمایش گذارده و شیطان را عاجز از وسوسه کردن در اقتصاد و معاش بشر می‌کنند، و در نهایت اقتصاد فطری انسان توسط زائرین اربعین حسینی برای جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود.

صفات فطری و اقتصاد توحیدی در کربلا:

الف- امام حسین(ع) سرزمین کربلا را از صاحبانش خریدند و بعد به آنها عودت داند، با شرط اینکه از زائران حضرتش پذیرایی نمایند.
ب- یکی از کسانی‌که قصد یاری نمودن حضرت را داشت به علت۷ درهم بدهکاری، حضرت فرموند، به شرط  پرادخت دِین، می‌توانی با ما همراه شوی.
ج- امام(ع) از دریافت کمک مادی برخی محبین بدون یاری نمودن حضرتش امتناع ورزیدند.
د- حضرت از مال حلالش، دشمن مقابل خود را سیراب نموده، و با دستتان مبارکشان اسبان آنها را آب دادند.
ه- دشمن در روز عاشورا برای مقابله با روشنگری امام حسین(ع) جهت نجات سربازان، از جهل و دودلی، با هلهله و صیحه اسبان از حضرتش استقبال نمودند که امام حسین(ع) علت آن ناجوانمردی را شکم های مملو از حرام معرفی نمودند.

آینده‌پژوهی:

از آثار بی‌نظیر و یا کم‌نظیر اقتصاد توحیدی که در میان عزادران اربعین حسینی در سراسر جهان خصوصا از نجف مقدس تا کربلای معلی به نمایش گذارده شده است در زیر به تعدادی از آنها جهت درمان اقتصاد مسلمانان و آزادگان جهان اشاره می‌گردد.
۱- طمع که همان مادر فساد در اقتصاد است با ایثار زائران به یکدیگرمحو می‌شود.
۲- بخل که پایه احتکار و اختلاس می‌باشد، دراربعین حسینی به سخاوت تبدیل می‌شود.
۳- با سبقت بر خدمت زائران، اقتصاد تعاملی و تعاضدی نشر داده می‌شود.
۴- خشم اقتصادی شرکت‌کنندگان با خدمات حبّی جای خود راعوض می‌کند.
۵- با مقام میزبانی زائران جمال‌گرا شده و بهترین محصولات اقتصادی خود را اعطاء می‌کنند.
۶- حضور عاشقانه اجتماعی زائران، از دورویی و نفاق شهروندان که مادر تجمل‌پرستی است جلوگیری می‌نماید.
۷- خدمات بدون تمنای از خلق، تبعیض اقتصادی را به تعادل اقتصادی مبدل می‌کنند.
۸- شور و شوق الهی زائران عامل درمان یأس‌های اقتصادی می‌شود.
۹- باور به فقر و ناتوانی که موریانه اقتصاد است، تبدیل به تفکر قدرت و شعار "می توانم" دراقتصاد پیشرو می‌گردد.
۱۰- زائران ثروتمندان درحال انفاق رابه دیده محبت نگریسته و ازدیدگاه نفرت‌آلود که عامل انتقام‌های اقتصادی می‌باشد پرهیز می‌کنند.
۱۱- زائران با دریافت محبت اقتصادی از همدیگر، خداوند را در مقام رزاقیت عادل و اقتصاد ظالمانه را به شیطان و ایادی او نسبت می‌دهند.
۱۲- هنرمندی دراطعام با اکرام به زئران حسینی، صحنه‌هایی را خلق می‌نماید که فاصله میان اقتصاد مسلمانان و مشرکان را شفاف می‌نماید.
۱۳- با ایجاد امنیت باطنی از حضور زائران زرق و برق دنیا و مادیگری کم رنگ می‌گردد.
۱۴- با اتحاد و اعتماد زائران بریکدیگر بستر درمان عقده‌های اجتماعی و انفرادی که عامل بیکاری و بیگاری در اقتصاد می‌باشد، فراهم می‌گردد.
۱۵- حال و هوای آخرت باوری زائران اقتصاد تک بعدی که بستر دنیا‌طلبی است را نابود می نماید. 
۱۶- فضای امن اطاعت از خداوند و رسول و امام معصوم زائران که پایه تقوی اقتصادی است، شیطان را از وساس اقتصادی ناکام می‌کند.
۱۷- زائران با توجه  به مصائب آل‌الله، شیطان را زندانی نموده و نفس مطمئنه که زیر بنای فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی بوده، به جریان می‌اندازند.
۱۸- زائران با مسیرقرار دادن رفتار اقتصادی امام حسین علیه السلام جاده اقتصادی گذشته خود را ترمیم می‌کنند.
۱۹- در راهپیمایی مبارک اربعین دو خصلت دوقلو رحم و محبت که مادر انصاف در اقتصاد بوده را تجلی می‌دهند.
۲۰- با احترام و محبت به کودکان و کهنسالان رزق اجتماعی را فزونی بخشیده، و امنیت اقتصادی را مضاعف می‌کنند.
۲۱- با  قلوب مملو از محبت سالار شیهدان و اشک باطن آرایشی، حضور ملائکه‌الله را برای اقتصاد توحیدی آماده می‌نمایند.
۲۲- زائران اربعین حسینی با بر پایی مراسم راز و نیاز میلیونی ۳ عرصه اقتصادی نو سازی و درمان می‌کنند.
الف- زائران اربعین حسینی با پیاده‌روی و درک نسیم سحرگاهان به همراه ذکر الله و تلاوت آیات وحی، نیروی انسانی کارآمد اقتصاد را تأمین می‌نمایند.
ب- زائران حسینی با وصول روح لطیف و آرام، از پاسخ حضرت حسین علیه السلام در برابر زحمات متحمل شده برای زیارت حضرتش، امر مهم ازدواج که زیر بنای اقتصاد انسانی و الهی را مهیا می کنند.
ج- زائران اربعین به سبب چشیدن طعم معنویت گروهی، با تولید حداکثری و مصرف حداقلی  اقتصاد را در بخش عرضه و تقاضا چابک می‌کنند.
د- متوسلین به حضرت سید الشهدا(ع) با نوع اتحاد و شعارهای خود، قدرت مقاومت نیروی انسانی را در مقابله با شیطنت‌های اقتصادی بیگانگان را به رخ می‌کشانند.