۲۰۱۰-درس عشق بازی با خدا از نگاه شهید ردانی‌پور +

در نشست تربیتی سند تحول مطرح شد؛
کانون خبرنگاران نبأ: یازدهمین نشست از سلسله نشستهای بررسی مبانی پنج گانه تربیت سند تحول بنیادین در وصیت نامه نورانی شهیدان در نمازخانه خواهران ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی در این نشست بعد تربیتی مبانی سند تحول را از نگاه شهید حجت‌الاسلام ردانی‌پور مورد بحث و بررسی قرار داد.

دنیاطلبی مانع رسیدن به حیات طیبه
وی با تبیین بخش‌های دیگری از مبانی اساسی تربیت در سند تحول بنیادین، گفت: ممکن است این سؤال در اذهان به وجود بیاید که چرا سند تحول، دنیاطلبی را مانع تربیت و رسیدن به حیات طیبه می‌داند که برای تبیین این مهم ابتدا باید تعریفی از موانع تربیت داشته باشیم.
حجت‌الاسلام درودی عنوان کرد: موانع تربیت به امور و پدیده‌هایی اطلاق می‌شود که در تحقق اهداف و فرایند تربیت تأثیر منفی دارند، البته این موانع ممکن است بیرونی یا درونی، در اختیار مربیان و یا از اختیار ایشان خارج باشد.

مصادیق موانع تربیت
این کارشناس حوزه و آموزش و پرورش در ادامه به برخی از مصادیق موانع تربیت پرداخت و افزود: دنیاطلبی و هوای نفس، حاکمیت رذائل اخلاقی، نظیر لجاجت، تعصب، تکبر، غرور و… از عناوینی است که اگر هر فرد یا جامعه به آن مبتلا شود، هویت تربیتی آن به شدت آسیب خواهد دید و نباید توقع به‌وجود آمدن یک نسل پاک با وجود این رذائل اخلاقی داشت.

وی اظهار کرد: فقر اقتصادی، کمبود معاش، وجود حکومت طاغوتی، غلبه وسوسه شیطان و فکر و خیال باطل بر فضای ذهن و اندیشه، وجود شبهات فکری و عقیدتی، غفلت از یاد خدا، استفاده از غذا و اموال حرام، دسترسی مطلق و بی‌حد و حصر به وسایل ترویج فساد و فحشا، همه و همه از موانع اصلی تحقق تربیت پایدار بر اساس آموزه‌های دینی با الهام از قرآن وعترت می‌تواند باشد.

سبک زندگی شهدا؛ شاخص تربیت
وی در ادامه با بیان بخشی از وصیت‌نامه شهید والامقام حجت‌الاسلام والمسلمین ردانی پور، گفت: وقتی سیره شهدایی چون این روحانی خدوم را می‌خوانیم به این حقیقت پی می‌بریم که برای اینکه بخواهیم انقلاب و نظام را در برابر توطئه‌ها بیمه کنیم، باید شاخص تربیت را سبک زندگی این ستاره‌های ایثار و شهادت بدانیم.

حجت‌الاسلام درودی بیان کرد: خداباوری در روح و جسم و جان شهید ردانی‌پور موج می‌زند و ما باید نسلی را تربیت کنیم که با خدای خود این‌گونه عشق‌بازی کند، آنجا که در طلیعه وصیتش می‌نویسد «سپاس خداوندی را که انوار جلال او از افق عقول بندگانش تابان است و خواسته‌اش از زبان گویای کتاب و سنت نمایان، خدایی که دوستان خود را از دلبستگی به دنیای فریبا رهانید و به شادی‌های گوناگون رسانید……».
معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌ها اظهار کرد: با تأمل در فرازهای نورانی وصیت‌نامه شهید ردانی‌پور پاسخ‌های خود را دریافت می‌کنیم که چرا سند تحول، غفلت از خداوند را با مدرسه صالح قابل جمع نمی‌داند، زیرا تفکر شهدا در بستر حیات طیبه و انس با خدا، قرآن و عترت و عصر یگانه دوران حضرت امام خمینی(ره) بارور و ثمربخش شده است.

حقیقت‌های بستر تربیتی مکتب تشیع را نشناخته‌ایم
سخنران این نشست گفت: مشکلی که نوع شیعیان و مکتب محبان مکتب اهل بیت(ع) با آن مواجه هستند این است که هنوز حقیقت‌های بستر تربیتی مکتب تشیع را نشناخته‌ایم و اگر به این حقیقت خدا محور پی ببریم بسیاری از گره‌های تربیتی با الهام از این مکتب نورانی به راحتی باز می‌شود.
وی در این رابطه یادآور شد: شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند، حال باید پرسید، سکانداران تعلیم و تربیت دینی چه حوزه و چه آموزش و پرورش تاکنون چه اقدامی برای عوامل شادی‌آفرینی که شهدا به آن دست یافتند و منابع روایی و تفسیری ما سرشار از آن است، انجام داده و به‌صورت درس‌های تربیتی در آورده‌اند.

درس عشق بازی با خدا
وی در همین زمینه به نشاط غیر قابل وصف شهدایی چون ردانی‌پور پرداخت و عنوان کرد: شهدا لذت عادی را با لذت شرافت قابل مقایسه نمی‌دانستند و میزان و شاخص شوق و خوف خود را ملاقات حق تعالی قرار داده بودند، آنجا که شهید رادنی‌پور با هیجان وصف‌ناپذیری در بخشی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد، {…..سپاس خداوندی که بندگان را توفیق عنایت فرمود، که به کردارهای کامل خو گیرند تا از هر چه به جزء اوست، آسوده خاطر گشته و مذاق جانشان با لذت شرافت خشنودی حق آشنا گردد}.
سخنران این نشست در پایان تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران عصاره همه رنج‌ها، زحمات و جانفشانی‌هایی است که همه دلدادگان به مکتب اهل بیت(ع) در طول تاریخ کشیده‌اند و راه پاسداری از این نظام‌گران ارج، اهتمام همه مسئولان به مقوله تعلیم و تربیت است، اگر این پایه و اساس را بر مبنای حیات طیبه مورد نظر آن جاودانه‌های تاریخ پایه‌گذاری کنیم، امید می‌رود آرزوی دیرینه امام راحل، یعنی صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان تحقق یابد.