۲۳۸-اقتصاد مقاومتی و نحوه برخورد با آن

اقتصاد مقاومتی و نحوه برخورد با آن
 
گروه اقتصاد: از نوع عقیده و افکار و رفتار ارائه شده می‌توان نوع برخورد با اقتصاد مقاومتی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور تخمین زد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، قرار داده به بررسی برخوردهای با اقتصاد مقاومتی پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:
 
مقدمه
 
از زمان ابداع و ابتکار نظریه اقتصاد مقاومتی، ازسوی مقام عظمای ولایت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) در مقابل تهاجم اقتصادی دشمنان و جراحی اقتصاد موروثی دوران طاغوت، نظراتی از داخل و خارج کشور در عرصه‌های رسانه‌ای و مراکز علمی در ۳ بخش عقیدتی و اندیشه‌ای و رفتاری عرضه شده که از نوع عقیده و افکار و رفتار ارائه شده می‌توان نوع برخورد با اقتصاد مقاومتی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور تخمین زد؛ به همین جهت در تقسیم‌بندی ذیل به تبیین و تشریح مواردی اشاره می‌شود.
 
الف- اقتصاد مقاومتی در عرصه عقیده
 
ب- اقتصاد مقاومتی در عرصه اندیشه
 
ج- اقتصاد مقاومتی در عرصه رفتار
 
اقتصاد مقاومتی در عرصه عقیده به آخرت باوری شهروندان مرتبط می گردد، و در بخش اندیشه به دوره های تعلیم و تربیت آنها از دوران طفولیت تا جوانی گره می خورد، و هم چنین رفتار شهروندان با اقتصاد مقاومتی در سبک زندگی آنان قابل بررسی می‌باشد. آنچه رهبر فرزانه از اقتصاد مقاومتی برای ذلّت دشمنان و عزت مردم ایران دوراندیشی کرده‌اند، بدون تشکیل مثلث ۳ ضلعی عقیده توحیدی و اندیشه قارون‌ستیزی و رفتار ضعیف‌نوازی میسور نگردیده یا بصورت موقت و بی‌اثر طاهر می‌شود. برخورد با اقتصاد مقاومتی با میل قلبی تقدم دنیا بر آخرت است، یعنی ناکار آمد جلوه دادن اقتصاد مقاومتی؛ زیرا این آخرت‌محوری اقتصادی است که مقاومت برای انسان را رقم زده، تا از مفاسد تمایلات انفعالی و انکساری در عرصه اندیشه و رفتار قارونی گریخته و شیطان را ناکام کند.
 
در آیات قرآن کریم مأموریت شیطان، مقاومت‌شکنی در زندگی اقتصادی بشر است، زیرا فحشا قدرت مقاومت انسان را سست و رنجور می‌نماید.
 
در آیه ۲۶۸ سوره بقره آمده است: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَهً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ. شیطان، شما را [ به هنگام انفاق مال با ارزش ] از تهیدستی و فقر می ترساند، و شما را به کار زشت [ چون بخل وخودداری از زکات و صدقات ] امر می کند ، و خدا شما را از سوی خود وعده آمرزش و فزونی رزق می دهد و خدا بسیار عطا کننده و داناست».
 
فحشا اقتصادی در اقتصاد مقاومتی همان فرار از مدیریت مازاد ثروت و نحوه به جریان انداختن سرمایه می‌باشد.
 
شیطان مطلع است که انسان با عقیده بر انفاق در برابر او مقاوم گردیده، و اقتصادش در برابر تهاجم دشمن شکست‌ناپذیر می‌شود. تعریف انفاق در اقتصاد مقاومتی یعنی قدرت جایگزینی داشتن در مقابل تهاجم  اقتصادی شیطان که از طریق انسان‌های در اسارتش به میدان اجرا می‌کشاند. برای تقریب و تشریح نقش شیطان در اقتصاد ضد مقاومتی، می‌توان از آیات  قرآن حکیم و مفسران معصوم آن  که در زیر می‌آید مدد گرفته و هم چنین با توجه به نکات آینده‌پژوهانه در وصیت‌نامه امام راحل که  برای اهل ایمان و آزادگی راهگشا بوده و می‌باشد، اجرای اقتصاد مقاومتی را در مطالبات شهروندان تعریف کرد.
 
الف- پشتوانه قرآنی اقتصاد مقاومتی:
 
۱- «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ: ودربرابرآنها آنچه توانستید از نیرو (انسانى، سلاح‏‌هاى روز و هزینه نبرد) واسبان بسته وآماده شده (وسایل نقلیه مناسب) آماده‌سازی کنید وسیله دشمن خدا و دشمن خود و دشمنان دیگرى راغیر آنها که شما آنها را نمى‏‌شناسید، خداوند آنها را مى‏‌شناسد، بترسانید. و هرچیزى که در راه خدا انفاق کنید (در روز جزا) به طور کامل به شما داده خواهد شد و بر شما هرگز ستم نمى‏‌رود». (آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال)
 
اقتصاد مقاومتی یعنی در مقابل دشمن با هیبت و قدرت حاضر شدن.
 
۲- «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلاَ یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَهً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاء إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، حقیقت این است که مشرکان ناپاکند، پس نباید از سال آینده به مسجد‌الحرام نزدیک شوند، و اگر در این قطع رابطه از فقر بیمناکید، به زودی خدا – اگر بخواهد- شما را با فضل خویش بی‌نیاز می‌گرداند، که خدا، دانای حکیم است».(آیه ۲۸ سوره توبه)
 
اقتصاد مقاومتی یعنی مشرکان را از نقوذ و سلطه بر قلوب بندگان خدا مانع شدن.
 
۳- «وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیَامًا: اموال خود را – که خداوند آن را وسیله قوام زندگی شما قرار داده – به سفیهان و (بی‌خردان) مدهید». (آیه ۵ سوره نساء)
 
اقتصاد مقاومتی یعنی جهت ثروت و سرمایه را برای رشیدکردن جامعه تعریف کردن.
 
۴- «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ به قدرٍ ما یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبیرٌ بَصیر: و اگر خدا روزی را بر بندگانش فراخ گرداند، مسلّماً در زمین سر به عصیان برمی ‌دارند، لیکن آنچه را بخواهد به اندازه‌ای [که مصلحت است] فرو می‌فرستد. به راستی که او به [حال] بندگانش آگاهِ بیناست». (آیه ۲۷ سوره شوری)
 
اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت اقتصادی بشر را در طول تقدیر الهی تعریف نمودن.
 
۵- «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ: و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم» (آیه ۹۶ سوره اعراف)
 
با توجه به قانون حرکت: شما ممکن است ثروتمندترین فرد جامعه نباشی اما داشته‌ها و ثروت اندک تو می‌تواند با داشته‌های افراد ثروتمند برابری کند چرا که تو با داشته‌های خود احساس آرامش و نشاط می‌کنی اما آنها لحظه‌ای آرامش را درک نمی‌کنند.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی به مدیریت اقتصاد از آسمان به زمین باور داشتن.
 
ب- پشتوانه سنت برای اقتصاد مقاومتی:
 
۶- «انس بن مالک» می‏‌گوید: هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک برمی‏‌گشت، «سعد انصاری» ـ یکی از کارگران مدینه ـ به استقبال آن حضرت آمد. وقتی پیامبر (ص) با او دست داد، احساس کرد که دستان وی زبرو خشن است! نبی‏ مکرّم (ص) سؤال کرد: چرا دستان تو این قدر خشن و زبر است؟ عرضه داشت: یا رسول‌اللّه! این خشونت و زبری دستان من به خاطر کارکردن با بیل و طناب است تا مخارج خانواده‏‌ام را تأمین کنم. پیامبر (ص) دستان او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی تولیدات خانواده‌محور نزد مسئولان مقدس باشد.
 
۷- از امیرالمؤمنین علی(ع) روایت است که ایشان در بازار می‌رفت و تجار را به تفقه در دین فرمان می‌داد و می‌فرمود: «یا معشر التجار الفقه ثم المتجر الفقه ثم المتجر و الله للرّبا فی هذه الامه اخفی من دبیب النمل علی الصفا؛ ای گروه تجار! اول احکام مورد نیاز شغل خود را یاد بگیرید بعد شروع به کسب و کار خود بکنید؛ به خدا سوگند ربا در این امت نهان‌تر از حرکت مور بر سنگ سیاه در شب است.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی ریشه علمی و عملی ربا را در قوانین داد و ستد جراحی کردن.
 
۸- امام صادق(ع) می‌فرماید: «من اراد التجاره، فلیتفقه فی دینه لیعلم ما یحل له مما یحرم علیه، و من لم یتفقه من دینه ثم اتجر تورط الشبهات؛ کسی که قصد تجارت دارد، احکام دینی آن را بیاموزد تا بدین طریق، حلال خود را از حرام آن، باز شناسد و کسی که بدون تفقه در دین خود، به تجارت بپردازد، در مال‌ها و درآمدهای شبهه‌ناک، غوطه‌ور می‌شود».
 
اقتصاد مقاومتی یعنی مرزهای حلال و حرام و قانونی و غیر قانونی بودن را برای تجارت شهروندان شفاف نمودن.
 
ج- پشتوانه اقتصاد مقاومتی از وصیت نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی
 
۹- بندهایی از وصیت‌نامه امام راحل: وبر دولت‌ها  و دست‌اندرکاران‌ است‌ چه‌ در نسل‌ حاضر و چه‌ در نسل‌های‌ آینده‌ که‌ از متخصصین خود قدردانی‌ کنند و آنان‌ را با کمک‌های‌ مادی‌ و معنوی‌ تشویق‌ به‌ کار نمایند و از ورود کالاهای‌ مصرف‌ ساز و خانه‌ برانداز جلوگیری‌ نمایند و به‌ آنچه‌ دارند بسازند تا خود همه‌ چیز بسازند.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی درون زا و برونگرا بودن.
 
۱۰- وبه ثروتمندان و پولداران مشروع وصیت می‌کنم که ثروت‌های‌ عادلانه خود را به‌ کار اندازید و به فعالیت‌ سازنده‌ در مزارع‌ و روستاها و کارخانه‌ها برخیزید که‌ این‌ خود عبادتی‌ ارزشمند است‌.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی سمت وسوی ثروت و سرمایه کشور را برای اولویت کشاورزی  تعریف نمودن.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی پا به پای دشمن قدرت عملیات داشتن. اقتصاد مقاومتی یعنی جنس  فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی، با حسن ظن به خداوند رزّاق همراه باشد.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت اقتصاد را به سمت و سوی اهداف و آرامان‌های انقلاب اسلامی جهت دادن.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی آماده به کارها و برنامه‌هایی بودن که رنگ بوی آن جذب ثروت و سرمایه داخلی و خارجی را با استقبال روبرو نماید.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد را با تمایلات قلبی بر نصرت خداوند، در حوزه تفکر و رفتار برای عرصه‌های اقتصادی بسته‌بندی کردن.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی از جنس ارزش‌های انقلاب اسلامی برای توزیع و تولید و مصرف در چشم‌انداز مدیریت کشور تعریف کردن.