۲۹۷-فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی در عرصه تبلیغات بصری

فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی در عرصه تبلیغات بصری
گروه اقتصاد: اقتصاد مقاومتی زمانی انگیزه‌ساز و عرق‌آفرین خواهد شد که ابتدا نوع تبلیغات دشمن حلاجی گردیده و سپس تار و پود و تکنیک‌های آن در اختیار نخبگان داخلی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه در یادداشتی به «فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی در عرصه تبلیغات بصری» پرداخته است.
در این یادداشت آمده است: اقتصاد مقاومتی زمانی انگیزه‌ساز و عرق‌آفرین خواهد شد که ابتدا نوع تبلیغات دشمن حلاجی گردیده و سپس تار و پود و تکنیک‌های آن در اختیار نخبگان داخلی قرار گیرد تا جوانان غیرتمند، با قدرت تبلغات سحرکننده رایانه‌ای، شک و دودلی را از سر راه شهروندان دور نموده و آثار اقتصاد مقاومتی را به مدد قوه تخیل در قالب‌های غرورآفرین و تصاویر شگفت‌انگیز برای حوزه مصرف شهروندان به نمایش بگذارند. اگر شهروندان ما تصویر غنی و شگفتی‌ساز از اقتصاد مقاومتی در ذهن خود خلق کنند، از جایگاه مصرف به کمک تولید آمده و در نهایت توزیع انرژی را مردمی مدیریت می‌نمایند و مسئولان را با رفتار اقتصادی خویش جهت بخشی می‌کنند.
در این یادداشت به این پرسش که چرا اقتصاد مقاومتی برای همه مسئولان و شهروندان محرک و انگیزه‌ساز نشده است، می‌پردازد.
این یادداشت در این رابطه آورده است: تبلیغات با ابزارهای گوناگون، ذهن و زمان را از شهروندان و صاحب منصبان ربایش می‌کند. باید پرسید دو کلمه «شگفت‌انگیز» و «هیجان‌انگیز» در خشاب رایانه دشمنان، با اقتصاد و معاش یک امت چه اهدافی را نشانه می‌رود؟
برای پاسخ به این سؤال باید از قوطی ذهن نخبگان آغاز نمود؛ قدرت تخیل نخبگان ابتدا باید برای تصاویر مهیج از اقتصاد مقاومتی جهت بخشی گردیده تا شهروندان نجیب هم از آن هیجان، راه برون‌رفت اقتصاد انقلاب اسلامی را، در ذهن خویش الگوسازی نمایند. کلمات تحریک‌آمیز و اغراق‌آمیز امروز برای دشمنان در فلج نمودن اقتصاد مسلمانان خصوصاً کشور سرفرازمان انتخاب شده است.
ابتدا باید اقتصاد مقاومتی رااز سیم خادار تبلغاتی دشمنان نجات داد، سپس به تبلیغات آن با ابزارهای موجود، خصوصاً آثار هنری صادر شده از محیط فنی رایانه توسط اذهان خلاق و متبکر برنامه‌ریزی گردیده و خوراک ذهنی شهروندان تهیه گردد. مبالغه کلمه‌ای است که باید در اقتصاد مورد قبول قرار گرفته و قدرت‌آفرینی آن در بازار و مانند آن درک شود، تا بتوان اذهان شهروندان را از چنگال ساده‌لوحی دوستان نادان و نفاق دشمنان دانا رهایی بخشید.
تصاویر در مقابل آیینه اذهان شهروندان فقط تجربیات گذشته آنان را به نمایش نمی‌گذارد بلکه برخی تصاویر فنی و خلاق و آینده‌پژوهش، می‌تواند تصاویری را برای افراد خلق نماید که گذشته خویش را فراموش نموده و حتی آنها را نقد نمایند. ذهن مسلح می‌تواند تبلیغ و تحریف بدخواهان را ردیابی نموده و از موانع مزاحم آن با قدرت بصیرت به راحتی عبور نموده و از ویروس شک و تردید اقتصادی، پادزهری طراحی بنمایند و بر علیه دشمنان به جریان بیندازند. اگر ذهن شهروندی به ترکیب و تکمیل و ترمیم و تغییر در اقتصاد و معاش در راستای اقتصاد مقاومتی هدایت گردد، تبلیغات دشمن برای او محرک و محبوب نخواهد بود.
حسین درودی در این یادداشت پیشنهاد کرده است: برای اشتهاآوری از سوی اقتصاد مقاومتی جهت ذائقه شهروندان، باید به بخش‌هایی از جامعه از سوی نخبگان پیشنهاداتی کارشناسی شده ارائه گردیده تا سود و زیان در روابط اقتصادی مردم قابل لمس باشد و راهگشا بودن اقتصاد مقاومتی را بصورت همگانی تجربه نمایند، و فعال نمودن امکانات خویش را معلول حرکت از سوی دیگران تعریف ننمایند.
همچنین پیشنهاد می‌شود:
۱- صدا و سیما برای آگهی های تبلیغاتی خود یک جایگاه متذکر کننده به اقتصاد مقاومتی تعریف نماید.
۲- در دانشگاه‌ها و مراکز علمی با تناسب رشته‌ها ۲ واحد درسی از اقتصاد مقاومتی طراحی و تدریس گردد.
۳- شهرداری‌ها تمام تبلیغات و پروژه‌های خود را با پیوست اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمایند.
۴- در تعریف راهپیمایی‌های دسته‌جعمی در استان‌های کشور اقتصاد مقاومتی از اهداف این ورزش و نمایش اجتماعی تعریف گردد.
۵- در نمازهای جمعه‌های کشور، از تبلیغ تا عرضه کالا برای دریافت تصاویر هیجان‌انگیز نمازگزاران از اقتصاد مقاومتی کارگروهی تشکیل گردد.
۶- در فرودگاه‌های کشور تمام تابلوهای از فارسی به لاتین طراحی و رتبه‌بندی گردیده و متناسب آن اصطاحات اقتصاد مقاومتی با قرینه‌سازی از تصاویر در تابلوهای، برای رؤیت مسافرین جاسازی گردد.
۷- تمام مراکز عرضه‌کننده کالاهای خارجی برای اخذ مجوز و تخفیف مالیات موظف به طراحی و انتقال موضوعات اقتصاد مقاومتی گردیده و علت عرضه اجناس خارجی و عدم عرضه کالای ایرانی را در قالب تکنولوژی روز در اختیار خریداران قرار بدهند.
۸- تمام مدارس کشور و مراکز فرهنگی بصورت زنجیره‌ای ماهی یکبار مسابقات و چشنواره‌هایی از اقتصاد مقاومتی با رویکرد سمعی، خصوصاً بصری طراحی نموده و جزء امتیازات جایگزینی وظائف شرکت‌کنندگان در محیط کارشان تعریف شود.
۹- در تمام مساجد کشور و پایگاه‌های بسیج یک تابلوی به اقتصاد مقاومتی اختصاص داده شده، و اخبار روند اقتصاد مقاومتی در داخل و خارج کشور به رؤیت نمازگزان گذاشته شود.
۱۰- سمت وسوی تمام تولیدکنندگان با توجه به اقتصاد مقاومتی در تولید، با نمایش آرمی از سوی اتحادیه مربوطه که تعریفی منطقی را در خود داشته باشد عرضه شود.
۱۱- فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از جوانان زیر ۲۰ سال در باشگاه اقتصاد مقاومتی با ارائه یک طرح از اقتصاد مقاومتی یارگیری نموده و تصاویر آنان را هر ماه، در سایت‌ها و جراید کثیرالانتشار، با تشریح سطح مقاله ارائه شده معرفی نماید.
۱۲- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به اقتصاد مقاومتی، طرحی را برای پژوهش از آثار اقتصادی بزرگان علم اقتصاد، مانند آدام اسمیت اسکاتلندی و جان مینارد کنیز انگلیسی و دیگر دانشمندان اقتصادی جهان خصوصاً مسلمانان را، با رویکرد اقتصاد مقاومتی در دستور کار خود به جریان بیندازد.
۱۳- وزرات اقتصاد و دارایی برای شهروندان موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی، جوائزی مانند عفو مالیاتی، واگذاری امتیازات برخی از تولیدات داخلی و واردات و صادرات و مانند آن را که با اقتصاد مقاومتی متناسب باشد طراحی نموده  و در اختیار متقاضیان قرار دهد.
۱۴- تولیدگنندگان کشور با توجه به نوع و سطح مصرف انرژی و تولیدات خود از سوی فرماندهی اقتصاد مقاومتی، آرم با رنگ مخصوص که سطح به روز بودن آنان را با اقتصاد مقاومتی معرفی می‌نماید، دریافت کنند.
۱۴- بانک مرکزی با توجه به تعریف اقتصاد مقاومتی برای بانک‌ها، سطح خدمات هر بانک و مؤسسه پولی و مالی را با طبقه‌بندی و ستاره‌دار نمودن آنها، معرفی نماید.
۱۶- فرهنگستان زبان وادبیات فارسی کلمات اقتصادی را در راستای اقتصاد مقاومتی برای جلب توجه شهروندان و اقتصاددانان در یک همایش کشوری در میان نخبگان به رقابت بگذارد.
۱۷- تمام واردکنندگان کالاهای بیگانه موظف به نصب آرم درصد بیکاری نیروی کار داخلی و رکود اقتصادی بر روی کالاهای تحویلی و تابلوی مغازه‌هایشان بشوند.
۱۸- وزارت بهداشت در صدا و سیما هفته‌ای یکبار، با کارشناسانی زبده در امر اقتصاد مقاومتی آثار مصرف محصولات غیر بومی و غیر اسلامی و کشورهای مخاصم را بر روی سلامتی شهروندان تشریح نمایند.
۱۹- وزارت دادگستری با حضور در صدا و سیما، درصد جرائم خصوصاً فاجعه طلاق را با توجه به اقتصاد ضد مقاومتی و راهگشا بودن اقتصاد مقاومتی اطلاع‌رسانی نمایند.
۲۰- وزارت ورزش برای برنامه‌های ورزشی در عرصه‌های تبلیغی و نامگذاری‌ها یک گروه اقتصاد مقاومتی را در جدول فعالیت‌های خود تعریف نماید.
۲۱- وزارت آموزش و پرورش موظف شود، در تمام کتب درسی متناسب هر درس، از اقتصاد مقاومتی اطلاعاتی فنی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده و افتتاح مدارس کشور در آغاز هر سال جدید و در پایان سال تحصیلی، از سوی فرماندهی اقتصاد مقاومتی با نمایندگانی کارآزموده روند کار اقتصاد مقاومتی در مدارس را مورد بازرسی قرار دهند.
۲۲- وزارت ارشاد با همکاری سازمان صدا و سیما بولتنی را تهیه و تنطیم نمایند که تا به حال چندین فیلم کوتاه و بلند و دیگر برنامه‌های بصری برای شهروندان به نمایش گذارده شده است، و در صورت آثار مثبت آن علل توقف، به فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارش گردد.
۲۳- وزارت کار و امور اجتماعی افراد بیکار را با یک طرح کارشناسی شده از اقتصاد مقاومتی فراخوان نموده و با ارزیابی از افراد مستعد، آنان را به وزرات‌خانه‌ها و مراکز اداری معرفی نموده و متناسب فعالیت آنان از استقبال‌کنندگان آنها تأمین هزینه نماید.
۲۴- سازمان بهزیستی از میان معلولان و افرادی که تحت پوشش آن سازمان می‌باشند، با معرفی اقتصاد مقاومتی به آنان، از افراد مستعد آنها گزینشی جهت فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی و کمک به آنها برنامه‌ریزی داشته باشد.
۲۵- یکی از شهرهای کشور و میادین و کوچه‌هایی که در میان شهروندان شهرتی دارد و متناسب اقتصاد مقاومتی می‌باشد، به اسم اقتصاد مقاومتی نامگذاری گردد.
۲۶- در مراکز پرتردد شهرها، تابلوهایی نصب گردیده تا مصرف انرژی شهروندان را در مناطق مختلف شهر به نمایش گذارده و تحلیل آنها را، هر وزرات‌خانه‌ای در بخشی از اخبار سراسری، برای شهروندان تبیین نمایند.
۲۷- در سازمان صدا و سیما شبکه‌ای طراحی گردد که نوع ساخت‌و‌سازهای در کشور را ردیابی نموده و محاسن و معایب آن را با توجه موضوعات اقتصاد مقاومتی و معماری اسلامی به گفت‌وگو بگذارد.
۲۸- بازنشستگانی که در محل کار خود، از اول استخدام تا پایان خدمت خویش، فعالیت‌های موفقی از جنس اقتصاد مقاومتی داشته‌اند، فراخوان گردیده و برای آنها یک شرکت اقتصادی از سوی دولت تشکیل گردیده تا پیشنهادات آنها برای مقدمات قانونگذاری و تدبیرات مانع از قانون‌گریزی ملاک و میزان برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد.
۲۹- در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و پایگاه‌های بسیج افراد مؤمن و متعهد تحت یک دوره‌هایی، با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های دشمن در تحریم اقتصادی انقلاب اسلامی آشنا گردیده، و بعد از دوره‌های آموزشی از آنان شیوه‌های تحریم دشمنان و متحدان آنها مطالبه گردد.
۳۰- تمام مراکز اقتصادی کشور از سوی وزرات کار موظف به شیوه‌ای در به‌کارگیری دختران و زنان در برنامه‌های اقتصادی خود گردند که در صورت مخالفت با برنامه‌های اقتصادی مقاومتی مجبور به پرداخت خسارت به آنان شوند.
۳۱- کارگروهی از سوی فرماندهی اقتصاد مقاومتی مأموریت داده شود تا اقتصاد ایران عزیز را از آغاز انقلاب اسلامی رصد نموده، و موفقیت‌های هر وزرات‌خانه را در موضوعات اقتصاد مقاومتی و در دوران‌های مختلف دولت‌ها بررسی کرده، و جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان و مسئولان در طبقه‌بندی خاص و با قالب هنری به روز عرضه‌ای داشته باشد.
۳۲- مراکز فرهنگی شهرداری‌ها، با شناسایی افراد کارتن‌خواب، با ارائه طرحی آنها را برای موضوعات اقتصاد مقاومتی تحت نظارت قرار داده، و افراد مستعد آنها را برای فعالیت‌های مختلف اقتصاد مقاومتی به‌کارگیری نماید.
۳۳- کشاورزان و معلمان نمونه کشور در کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی با یک دوره آموزش فنی عضو گردیده و شرکت داشته باشند.
۳۴- از جوانان در عرصه ادبیات و هنرهای تجسمی دعوتی بعمل آید تا برای انتقال حقیقت شگفت‌انگیز اقتصاد مقاومتی، هنری را خلق بنمانید تا ذهن‌های درگیر شهروندان نسبت به آینده اقتصاد مقاومتی شفاف و جذاب گردد.
۳۵- در دفترچه‌های عقد ازدواج، بندی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی طراحی گردد که نوع مهریه‌ها و نحوه پرداخت آنها و نفقه همسر و همچنین تعریف‌شان، شفاف و برای فعالیت‌های اجتماعی سالم، جذاب و محرک باشد.