RSS
 

بایگانی برای مرداد ۲ام, ۱۳۹۵

۸۸۰- کارگاه هفتم تربیت نفس آنچه خداوند بخواهد+ محبت به آنچه پیش آمده، پیش خواهد آمد

۰۲ مرداد

کارگاه از ۵//۵/۹۵ الی ۱۵/۶/۹۵

بَکير بن اَعيَن نيز مي‌گويد از امام صادق (عليه‌السلام) پرسيدم: علم و مشيت خداوند با هم فرق دارند يا يک چيزند؟ حضرت فرمودند: اَلعِلمُ لَيسَ هُوَ المَشيئَةُ اَلا تَري اِنَّکَ تَقول: سَأَفعَلُ کَذا اِن شاء‌َاللهُ وَ لا تَقولُ سَأَفعَلَ کَذا اِن عِلمَ اللهُ …"[کافي، ج ۱، ص ۱۰۹] (علم غير از مشيّت است. مگر نمي‌بيني که خودت مي‌گويي اين کار را خواهم کرد، اگر خدا بخواهد و نمي‌گويي اين کار را خواهم کرد، اگر خدا بداند. پس اينکه مي‌گويي اگر خداوند بخواهد، دليل اين است که خداوند نخواسته و چون خواست آنچه را خواست به گونه‌اي که خواسته واقع شود، پس علم خداوند پيش از مشيّت اوست.

عاصم بن حُمَيد مي‌گويد از امام صادق (عليه‌السلام) پرسيدم: آيا خداوند هميشه مُريد (اراده‌کننده) است؟ حضرت فرمودند: اِنَّ المُريدَ لايَکونُ اِلاّ لِمُرادٍ مَعَهُ لَم يَزَل عالِماً قادِراً ثمَّ اَرادَ[کافي، ج ۱، ص ۱۰۹] (مريد نيست مگر با بودن مراد (اراده‌شده با او، خداوند هميشه عالم و قادر است و سپس اراده کرده است.

همــگي خون شد و از رهگذر ديده چـکيد

دلم از کشمکش خــوف و رجا بس که تپيد

تا نخــواهد سـر مــويي نتـواند جـنبيد

مالـک‌الملک به زنجير مشيت بسته است

تا کـه دل کرد به رغبـت گنه و مي‌لرزيد

خواهــشش داد مرا خواهش هر نيک و بدي

سـخــطم را نبود عائــدة غــير مــزيد

چـو کنم گر ننهم سر به قضا و به رض

ليــس ربّــي و له الحمد بظـلاّم عبيــد

هر بدي سر زند از من هـمه از من باشد

تا به هـر گام مر او را رسد از قرب نويد

بارالـــها قــدم دل به رَه راســت بـدار

گر به قــربم بنــوازي نبود از تو بعيــد

پيــش از آني که کند طاير جانم پــرواز

کـه ز تو غــير تو داني که ندارم امـــيد

نااميدم مکن از دولت وصلت اي دوست

تا که در مستي عشق تو بمـاند جـاويد[ملامحسن فيض کاشاني، ديوان اشعار]

فيض را از مي وصلت قدحي ده سرشار

خـواستي لايزال بي کم و کاست

وز پي آن بود ارادت و خواسـت

نو به نو در جــهان شــود پيـد

فعــل‌هايي کـه از همــه اشــي

ور طبيعي بود چو سيل و حـجر

گــر ارادي بود چــو فعـل بشر

مبتني بر کــمال حکـمت اوست

منبـعث جمـله از مشيّت اوسـت

نـگـــسلد بي مشيّـــتش تـاري

نـخــلد بي ارادتـــش خـــاري

که سر مويي از جــهان کاهــند

فــي‌المثل گـر جـهانيان خواهند

نتـوان کاســتن ســـر يک مــو

گـــر نباشــد چــنان ارادت او

که بـــر آن ذره‌اي بيفــــزايـند

ور هــمه در مقـــام آن آيـــند

نتــــواننــــد ذره‌اي افــــزود[نورالدين عبدالرحمن جامي، هفت اورنگ]

نـدهـــد بـي‌ارادت او ســــود

***

سحرگه نه تن سر نه سر تاج داشت

سر شب سر تخـت تاراج داشت

  1. بیا که قصر امل سخت سست بنیادست
  1. بیار باده که بنیاد عمر بر بادست
  1. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
  1. ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
  1. چه گویمت که به میخانه دوش مست و خراب
  1. سروش عالم غیبم چه مژده‌ها دادست
  1. که ای بلندنظر شاهباز سدره نشین
  1. نشیمن تو نه این کنج محنت آبادست
  1. تو را ز کنگره عرش می‌زنند صفیر
  1. ندانمت که در این دامگه چه افتادست
  1. نصیحت کنمت یاد گیر و در عمل آر
  1. که این حدیث ز پیر طریقتم یادست
  1. غم جهان مخور و پند من مبر از یاد
  1. که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست
  1. رضا به داده بده وز جبین گره بگشای
  1. که بر من و تو در اختیار نگشادست
  1. مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
  1. که این عجوز عروس هزاردامادست
  1. نشان عهد و وفا نیست در تبسم گل
  1. بنال بلبل بی دل که جای فریادست
  1. حسد چه می‌بری ای سست نظم بر حافظ
  1. قبول خاطر و لطف سخن خدادادست

غزل شمارهٔ

دوره کارگاه اول تربیت نفس از قرآن و احادیث اهل البیت علیهم السلام:

«آغاز تمرین تربیت نفس از کلمه قصار ۱۷۸نهج البلاغه»

"۱۰/۸/۹۴لغایت ۲۰/۹/۹۴ "

امام على علیه السلام: اِحصِدِ الشَّرَّ مِن صَدرِ غَیرِکَ بِقَلعِهِ مِن صَدرِکَ؛

براى دِرو کردن بدى از سینه دیگران، آن را از سینه خودت ریشه کَن کُن.

(نهج البلاغه، حکمت ۱۷۸)

۱۶۰ دروه کارگاه دوم تربیت نفس را با حدیث حضرت امام هشتم علیه السلام آغاز می کنیم تا حکمت ۱۷۸نهج البلاغه رابچشیم.

شروع ثبت نام در کارگاه :۲۰/۹/۹۴لغایت۳۰/۱۰/۹۴

ويژگيهاى دهگانه عاقل از حضرت امام الرضا علیه السلام

دوره دوم کارگاه جدید تربیت نفس از حدیث امام هشتم علیه آلاف التحیه و الثناء

لا يتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تكون فيه عشر خصـال : الخيــر منـه مـامــول. و الشر منه مامـون. يستكثر قليل الخير من غيره, و يستقل كثير الخير مـن نفسه. لا يسام من طلب الخـوائج اليه, و لا يمل مـن طلب العلـم طول دهره. الفقرفى الله احب اليه من الغنى و الذل فى الله احب اليه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى اليه من الشهره.
ثـم قال (ع) العاشره و ما العاشره؟ قيل له: ما هى؟ قال(ع): لايرى احدا الا قال: هو خير منى و اتقى.(۹)
عقل شخص مسلمـان تمـام نيست, مگر ايـن كه ده خصلت را دارا بـاشـد:
۱ـ از او اميد خير باشد.+بیش از ۵۰ درصد موفق بودم الحمدلله
۲ـ از بدى او در امان باشند.+بیش از ۷۰درصد موفق بودم الحمدلله
۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد.+زیر ۵۰درصد موفق بودم استغقرالله
۴ـ خير بسيار خود را اندك شمارد.+بیش از ۷۰درصد موفق بودم الحمدلله
۵ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود.+بیش از ۶۰درصد موفق بودم الحمدلله
۶ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود.+بیش از ۹۰درصد موفق بودم الحمدلله
۷ـ فقـر در راه خـدايـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد.+بیش از ۷۰درصد موفق بودم الحمدلله
۸ـ خـوارى در راه خـدايـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد.+زیر ۵۰درصد موفق بودم استغفرالله
۹ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد.+بیش از ۷۰درصد موفق بودم الحمدلله
۱۰ـ سپس فـرمـود: دهمى چيست و چيست دهمى ؟ به او گفته شـد: چيست؟ فـرمـود:
احـدى را ننگـرد جز ايـن كه بگـويـد او از مـن بهتـر و پـرهيز كـارتـــر است.+زیر ۵۰درصد موفق بودم استعفرالله

۳۱۹-آغاز دروده سوم با حدیث تکبر درمانی امام هفتم علیه السلام:

۹۴/۱۰/۲۵الی۹۴/۱۲/۵

کارگاه سوم تربیت نفس

«ان الزرع ینبت فی السهل و لاینبت فی الصفا فکذلک الحکمة تعمر فی قلب المتواضع و لاتعمر فی قلب المتکبر الجبار، لان الله جعل التواضع آلة العقل و جعل التکبر من آلة الجهل! ؛

زراعت در زمینهای نرم و هموار می روید و روی سنگهای سخت هرگز رویش ندارد، همین گونه دانش و حکمت در قلب انسان متواضع رویش دارد، و قلب متکبر جبار هرگز آباد نمی گردد؛ زیرا خداوند تواضع را وسیله عقل و تکبر را از ابزار جهل قرار داده است» ! (51)

کارگاه  پنجم : ۹۵/۱/۱۵ الی ۹۵/۲/۲۵

موضوع: قناعت قرآنی

امام على عليه ‏السلام :

مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الكَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الراحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ؛

هر كس به مقدار كفايت، قناعت كند، آسايش مى‏ يابد و براى خويش زمينه گشايش فراهم مى ‏كند.

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۸ ، ص ۱۹ – نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۵۴۰ ، حكمت

۵۱ بحار الانوار، جلد ۱، صفحه ۱۵۳.

۴۰۶کارگاه چهارم تربیت نفس:

۰۳ اسفند

کارگاه چهارم از ۹۴/۱۲/۵ الی

۳۸

 

۸۷۹-“عقلانیت”، “قرآن” و “اهل بیت(ع)”؛ سه ضلع منظومه فکری رهبر انقلاب + محبت قرآنی

۰۲ مرداد
رئیس مجمع عالی حکمت و فلسفه گفت: روش منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به مطالب، روشی اجتهادی است که با عقلانیت و حقانیت راهبردها را ارائه می دهد و همه آنها برگرفته از "عقلانیت"، "قرآن" و "اهل بیت(ع)" است.

 

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، در همایش آشنایی با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، در سالن اجتماعات کانون بسیج همدان، درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان در کشورهای دیگر و در میان افراد نخبه جایگاه ویژه ای دارند، به طوری که حتی کسانی که مبنای انقلاب اسلامی را هم قبول ندارند، در مقابل شخصیت و مبانی فکری ایشان سر تعظیم فرود می آورند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در سفری که به لبنان داشتم، در همایشی که عموم افرد شرکت کننده در آن افراد نواندیش عرب با گرایش های سکولار بودند، به این نتیجه رسیدند که دلیل  پیشرفت ایران در همه عرصه ها اعم از فرهگی و علمی و … وجود مدیریت قوی رهبر معظم انقلاب است و علت عقب ماندگی جهان عرب نداشتن رهبری همچون ایشان است.

ما باید مدل مردم سالاری دینی بومی خود را داشته باشیم

رئیس مجمع عالی حکمت و فلسفه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب براین عقیده پافشاری می کنند که ما باید مدل مردم سالاری دینی بومی خود را داشته باشیم، ولی برخی مسئولان  بر این عقیده هستند که ما باید مانند مالزی و ترکیه الگوی غربی برای خود انتخاب کرده و در مسیر آنها رفتار کنیم.

وی در ادامه این بحث افزود: دلیل این که چرا آمریکا بر روی خاورمیانه تمرکز کرده است را  رهبر انقلاب آن را مطرح کرده اند و آن این است که خاورمیانه معدن ذخایر طبیعی دنیا است و آمریکا هم این مطلب را خوب می داند و به خوبی می داند که اگر معادن طبیعی دنیا را در اختیار داشته باشد به راحتی می تواند قدرتی مانند چین را در اختیار داشته باشد.

توجیه حضور آمریکا در منطقه

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: توجیه حضور آمریکا در منطقه، ناامنی منطقه است و گام نخست برای این کار ناامنی در ترکیه و کشورهای همسایه ایران است، چرا که ایران نقطه ثبات منطقه محسوب می شود و به همین دلیل عربستان به عنوان مزدور آمریکا هزینه های زیادی را برای ناامنی ایران بر خود تحمیل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در ماجرای برجام، رهبر معظم انقلاب بنا را بر خوش بین نبودن به آمریکا گذاردند، ولی با توجه به اقتضای جامعه، آن را به صورت مشروط پذیرفتند و چنان که می بینیم پیش بینی درست از آب در آمد و هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و اجازه نقل و انتقال بانکی حتی مبالغ کم را هم به ایران نمی دهند.

مدل اقتصاد مقاومتی از تمام مدل های روز کارآمدتر است

رئیس  مجمع عالی حکمت و فلسفه ایران افزود: در سفری که به هندوستان داشتم، با سفیر ایران در این زمینه گفت و گو کردم و ایشان گفت که اصلا اجازه نقل و انتقال مالی از طریق بانک ها ممکن نیست و هنوز در این زمینه مشکلات جدی داریم و این در حالی است که شخصیت های علمی با گرایش های مختلف در زمینه اقتصاد اذعان دارند که مدل اقتصاد مقاومتی از تمام مدل های روز کارآمدتر است.

وی افزود: اما به راستی تحلیل های رهبری از کجا نشأت می گیرد؟ در همین راستا باید دانست که ایشان دارای یک منظومه فکری جامعه و دقیق است. البته منظور از منظومه فکری رهبری این است که ایشان دارای دانش ها و معارفی هستند که  با یکدیگر پیوند دارند و با روشی معین و هدفی مشخص حول محور واحدی در حال گردش هستند.

این محقق حوزوی گفت: در حقیقت انسان های یا اهل اندیشه هستند و یا این که اهل اندیشه نیستند، یعنی با نظام فکری دارند و یا ندارند؛ کسانی که اهل اندیشه هستند یا نظام فکری دارند و یا به صورت متفرقه می اندیشند، چرا که برخی افراددر یک حوزه قوی هستند، ولی در حوزه های دیگر چندان تبحری ندارند.

وی ادامه داد: در سال ۸۱ صاحب نظران فلسفه از حوزه و دانشگاه قریب به ۵۰ نفر در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم و به ارائه برنامه ها و راهکارهایی در زمینه اندیشه اسلامی مشغول بودیم و رهبر معظم انقلاب در آن جلسه مطالبی را مانند فلسفه برای کودکان و فلسفه های مضاف مطرح کردند که برای همه افراد حاضر در جلسه جای تعجب و شگفتی داشت که ایشان چگونه در عمق جزئیات علوم مختلف نظرات دقیقی را مطرح می کنند.

اجزای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب

وی ابراز داشت: اجزای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در سه بخش دسته بندی می شوند که نخست، بخش بینشی و معرفتی است، چرا که ریشه درخت شخصیت انسان باورها و بینش است و ذات انسان اندشه است و اندیشه انسان سبب رفتار اوست لذا ایشان مباحث مهمی در باب امامت، نبوت و خدا شناسی دارد، چرا که اگر توحید قوی باشد همه چیز مجری و مظهر خا می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: بخش دوم منظومه فکری رهبری بخش ارزش هاست، لذا ایشان در دیدارهای خود با بزرگان کشور و در درس خارج خود نکات اخلاقی ارائه می دهند؛ ارزش در جامعه به احتماع بها می دهد شما ببینید که چرا انتخابات مجلس به جایی کشیده می شود که فردی برای رسیدن به کرسی مجلس میلیاردها خرج می کند و آیا به نظر شما او قوانینی را برای منفعت مردم وضع خواهد کرد؟ در تارخ اسلام هم زبیر، سیف الاسلام بود و از ولایت هم دفاع کرد، ولی به دلیل رذائل اخلاقی، رهبری جنگ جمل را در مقابل امام علی(ع) بر عهده گرفت.

راهبردهای  رهبری نشان از نظامات اجتماعی است

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: سومین بخش از منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بخش کنش های اجتماعی است که شامل کنش های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی می شود و بی شک باید دانست که اگر ایشان نظام علمی نداشت نمی توانست نقشه جامع علمی کشور را توصیه کند و اگر نظام فرهنگی نداشت نمی توانست مهندسی فرهنگی جامعه را توصیه کند و باید دانست که تمام راهبردهایی که رهبری توصیه می کند نشان از نظامات اجتماعی است.

وی ادامه داد: محور منظومه فکری رهبری توحید است که البته با توحید کلامی کاملا متفاوت بوده، چرا که توحید باید در عمل متجلی شود  و هدف در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و وحدت سنی و شیعه، حوزه و دانشگاه و مقابله با تهاجم فرهنگی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: ما باید در نظام سیاسی خود به گونه ای رفتار کنیم که به تمدن نوین اسلامی برسیم و مسلمانان از آن جا که دغدغه تمدن سازی ندارند، دچار انحطاط شده اند.

وی در پایان در جمع بندی سخنان خود یادآور شد: روش منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به مطالب روشی اجتهادی است که با روش عقلانیت و حقانیت راهبردها را ارائه می دهد و همه آن برگرفته از عقلانیت، قرآن و اهل بیت(ع) است؛ پس در نتیجه باید گفت اگر رهبر معظم انقلاب در راهبردهای کلان جامعه به توفیقاتی رسیده، افزون بر زهد، تقوا و تهجد ایشان، حاصل داشتن یک منظومه فکری دقیق می باشد.

 

۸۷۸-ماجرای خواندنی نبش قبر مرحوم کلینی + رابطه مرحوم کلینی با سلامتی بدنش در قبر

۰۲ مرداد
 انسان‌های باتقوا و پرهیزگار همواره خود را در مقام فداکاری و ایثار داشته‌های خود در برابر حفظ دین حق، یعنی اسلام قرار می‌دهند و در مقابل این اعمال، پروردگار هم این بزرگواران را مورد لطف خود قرار می‌دهد.

 

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (حجرات/۱۳)

در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست

آینه:

شیخ کلینی

حکایت؛ یکی از حکام بغداد که از دشمنان آل رسول بود(ص) وقتی گنبد و بارگاه با عظمت و جلالت کاظمین علیهماالسلام را مشاهده کرد و شدت علاقه و محبت شیعیان را نسبت به آن بزرگوار دید خشمناک شد و تصمیم گرفت که ضریح و قبر آن بزرگوار را خراب کند.

وی گفت: این طایفه شیعه می‌گویند پیشوایان آنان امام و معصومند و بدنشان پوسیده نشده، اگر راست می‌گویند قبر را خراب کنید، اگر درست بود و بدن آن‌ها سالم مانده بود، دوباره قبر را درست می‌کنیم و گرنه از اجتماع مردم در اطراف این قبر جلوگیری می‌کنیم.

بعضی گفتند: در کنار این قبرها قبری است متعلق به یکی از علماء شیعه که معروف است و اسم او محمد بن یعقوب کلینی است که شیعه به او اعتقاد زیادی دارد، اول قبر او را بشکافید اگر بدن او نپوسیده بود بدانید که قبر این دو امام به طریق اولی نپوسیده و دیگر احتیاجی به خراب کردن وتعمیر کردن ندارد پس امر کرد که قبر مرحوم کلینی را کندند و دیدند بدن آن عالم جلیل‌القدر بدون تغییر تازه مانده مانند کسی که یک ساعت پیش دفن شده پس حاکم از کار خود پشیمان شد و امر به تعظیم آن قبر کرد و روی آن قبه عظیمی بنا کرد و آنجا محل زیارت مؤمنین گردید.

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب داستان‌هایی از علماء
 

۸۷۷-تقویت ابعاد اخلاقی در حوزه؛ مطالبه روحانیت از مدیر جدید حوزه+ رابطه اخلاق و محبت

۰۲ مرداد
تنی چند از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر این که یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه تلاش در زمینه نشر و ترویج گوهر و فضیلت اخلاقی در جامعه است، تقویت ابعاد اخلاقی در حوزه را مطالبه عموم حوزویان از مدیر جدید حوزه های علمیه دانستند.

 

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی این روزها و در آغازین روزهای شروع به کارش به عنوان مدیر جدید حوزه های علمیه کشور، ایام پرمشغله و پرکاری را پشت سر می گذارد ، چنان که در دیدار با گروه های مختلف حوزویان به ویژه مراکز و نهادهای حوزوی همچنین بخش ها و معاونت های تخصصی مرکز مدیریت، ضمن رصد اوضاع و احوال حوزه های علمیه به بیان مهم ترین نقطه نظرات خویش می پردازد.

وی اخیراً در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت ملکوت با تاکید بر این که در حوزه های علمیه باید حلقه های اخلاقی و تهذیبی متشکل از اساتید و طلاب ایجاد شود ، خواستار تشکیل درس اخلاق در همه مدارس علمیه سراسر کشور شد.

با توجه به این که یکی از ساحات بسیار مهم در نهاد روحانیت و حوزه های علمیه ناظر به مباحث اخلاقی و تهذیبی است، با تنی چند از اساتید و فضلای حوزه در خصوص بایسته های تقویت این بُعد مهم به ویژه در دوران مدیریت جدید به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

از میراث اخلاقی حوزه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان این که به لطف الهی ظرفیت های عظیمی در حوزه از حیث تعداد اساتید مبرز و فضلای فرهیخته از جمله اساتید معزز اخلاقی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید از داشته ها و میراث گرانقدر علمی ، معنوی و اخلاقی خود در حوزه نهایت استفاده را در جهت ترویج دین و نشر معارف اهل بیت(ع) ببریم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر ما بیش از ۸۰ هزار طلبه و روحانی فقط در شهر مقدس قم داریم که اگر برای این جمعیت انبوه برنامه منسجم اخلاقی داشته باشیم ، شاهد تحول بسیار خوبی در عرصه اخلاق و تهذیب در حوزه خواهیم بود.

حوزه بهترین نهاد برای نشر معارف اخلاقی است

این استاد حوزه با بیان این که به هر حال حوزه علمیه قم عاصمه تشیع و مهم ترین کانون تبلیغ اسلام و معارف ائمه اطهار(ع) به سراسر جهان است، گفت: در دنیای کنونی که شاهد قساوت ها و جنایت های متعدد بشری هستیم ، روز به روز اهمیت فضایل اخلاقی و دست یابی به آنها به ویژه از ناحیه شرع مقدس اسلام عیان تر می شود و بی شک بهترین نهاد برای نشر معارف اخلاقی و اخلاق اسلامی حوزه و روحانیت است.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده یکی از مباحثی که در زمینه اخلاق و تهذیب در دوره جدید می بایست مدنظر قرار گیرد لزوم توجه به بحث مشاوره و نیز حضور مستمر اساتید اخلاقی در مدارس علمیه است که از گذشته شاهد برکات فراوان این گونه برنامه ها در حوزه بوده ایم و باید با قوت این طرح ها ادامه پیدا کند.

سابقه درخشان حوزه و روحانیت در عرصه اخلاق و تهذیب

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خوانساری از اساتید سطوح عالی حوزه نیز با اشاره به سابقه درخشان حوزه و قله های تهذیبی آن از دیرباز تاکنون گفت: حوزه علمیه و نهاد مقدس روحانیت دارای سابقه صدها ساله در زمینه دروس اخلاق است و همواره در بین روحانیون ، چهره های اخلاقی بسیاری وجود داشته اند که نه فقط در بدنه حوزه بلکه در سطح جامعه منشا هدایت و الگوگیری برای دیگر افراد جامعه بوده اند.

وی افزود: با این حال امروز بدون تردید بیش از هر زمان دیگری نیاز است که ما در زمینه تقویت اخلاق گام برداریم و البته این سخن به معنای نفی تلاش ها و خدمات ارزنده مدیران گذشته نبوده و نیست.

تقویت اخلاق و تهذیب؛ عامل رشد معنوی حوزه

آیت الله محسن فقیهی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: یکی از زمینه های مهم رشد حوزویان ، ناظر به مباحث اخلاقی است که هم مقام معظم رهبری و هم سایر مراجع معظم تقلید بارها و بارها بر لزوم توجه بدان تاکید داشته اند.

وی اضافه کرد: از این رو تلاش هر چه بیشتر مدیران حوزوی به ویژه در راس آن ها آیت الله اعرافی در این مسیر هم مورد رضایت خدای متعال است و هم باعث عنایت اهل بیت(ع) به ویژه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) می گردد.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که یکی از زمینه های مهم اعتماد و وثوق و نیز علاقه آحاد مردم به حوزه و روحانیت از دیرباز به خاطر توجه جدی به اصول اخلاقی از نگاه دین مبین اسلام از سوی حوزویان و به ویژه علمای تراز اول بوده است، خاطرنشان کرد: در روزگار کنونی نیز به طور خاص یکی از راه های مهم جذب مردم به معارف اهل بیت(ع) و هدایت آن ها ، تکیه بر مسایل اخلاقی است و این که یک استاد و یا مبلغ حوزوی بیش و پیش از هر چیز خودساخته، مهذب و اخلاق مدار باشد.

به حوزه آمده ایم که اخلاقی شویم

حجت الاسلام و المسلمین اصغر اخوی، عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم نیز با بیان این که اساساً یکی از اهداف ورود ما به حوزه این بوده که بیش از پیش به دنبال مباحث اخلاقی و تربیتی باشیم، اظهار داشت: حقیقتاً ورود به حوزه خودش یک ارزش و فضیلت است ، منتهای مراتب باید آن را مزین به گوهر اخلاق و تربیت اسلامی کرد تا انشاالله به این طریق هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم در سربازی حضرت ولی عصر(عج) و خدمت به جامعه موفق و تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: البته به عقیده بنده در درجه نخست باید امکانات و شرایطی فراهم شود که خودمان به فضایل اخلاقی مقید شویم و در مرتبه بعد در مجموعه حوزه بسترهای رشد کرامات اخلاقی حاصل شود.

تقویت بُعد اخلاقی فقط منحصر به جلسه درس اخلاق نیست

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س) ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که تاکید بر مباحث تربیت اخلاقی در حوزه فقط به منحصر به کلاس و درس اخلاق نیست ، بلکه می بایست بسیاری از برنامه ها و شرایط در حوزه در مسیر الگو شدن طلاب برای همه افراد جامعه قرار داده شود.

وی اضافه کرد: به هر حال بخواهیم یا نخواهیم حوزویان الگوهای اخلاقی جامعه هستند و از آن جا که در این زمینه مورد توجه هستند قاعدتاً بیش از دیگران نیاز به مسایل اخلاقی دارند تا همواره در مسیر کمال و تهذیب نفسانی قرار گیرند.

مدرس جامعه المصطفی العالمیه همچنین در خاتمه گفت: در همین درس های اخلاقی که مدیران حوزوی و بزرگان ما بر آن تاکید دارند می بایست بیش از پیش به نکات و ظرافت های اخلاقی توجه شود و این که چطور می تواند اخلاق ناب اسلامی و اهل بیتی را در جامعه اشاعه و ترویج داد.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

 

 

۸۷۶-الکل‌هایی با طعم مرگ؛ بیشترین علت مرگ ورزشکاران+ محبت شیطانی و اجباری

۰۲ مرداد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ضمن تشریح بیشترین علت مرگ ورزشکاران گفت: الکل‌های صنعتی و الکل‌هایی که در داروخانه‌ها موجود است در صورت مصرف خوراکی سبب کوری و مرگ فرد می‌شود.

مسعود قادی پاشا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با مرگ ورزشکاران اظهار داشت: ورزشکاران باید حتماً تست پزشکی سالیانه به صورت دقیق داشته باشند چرا که این افراد به دلیل فشارهای وارده ناشی از ورزش به بدنشان، اصولاً قلب بزرگتری دارند، تا از این طریق گردش خون بیشتری در بدنشان حاصل شود.

وی افزود: ورزشکاران باید حتماً تحت کنترل پزشک باشند که بزرگ شدن قلب آنها حالت بیمارگونه نیابد؛ قطر عضله قلب، میزان طبیعی آن مشخص است و اگر از حد طبیعی بیشتر شود می‌تواند علت مرگ باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه تنگی عروق در بسیاری از افراد از جمله ورزشکاران ممکن است وجود داشته باشد ولی علائم و نشانه‌هایی بروز ندهد، گفت: برخی از افراد به صورت ناگهانی غش کرده یا به اصطلاح فینت می‌کنند و پس از آن جان خود را از دست می‌دهند و زمانی که جسد برای بررسی به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود، مشخص می‌شود این افراد بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد تنگی عروق داشته‌اند.

قادی‌پاشا اضافه کرد: این مشکل می‌تواند هیچ نشانه‌ای نداشته باشد و به صورت ناگهانی به دلیل نرسیدن خون به عضلات قلب،‌ فرد دچار سکته و مرگ می‌شود، لذا انجام تست‌های سالیانه در میان همه افراد به ویژه ورزشکاران ضرورت دارد.

وی مهمترین علت مرگ ناگهانی را ایجاد اختلال در سیستم قلبی عروقی عنوان کرد و گفت:‌ افرادی که ورزش می‌کنند به دلیل اینکه بیس سلامتی داشته، احساس می‌کنند که مرگ ناگهانی به سراغ آنها نخواهد آمد، در حالی که حتماً باید این افراد به صورت مداوم، سلامتی‌شان مورد کنترل قرار گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با تأکید بر اینکه ورزشکاران نباید اغفال این مسئله شوند که به دلیل ورزش، هیچ مشکل جسمانی نخواهند داشت، گفت: در بسیاری از مواقع، تنگی عروق، سکته قلبی و مغزی مهمترین علت فوت ورزشکاران است.

قادی‌پاشا در پاسخ به این سؤال که علت فوت مهرداد اولادی به طور دقیق چه مسئله‌ای بود، گفت: دلیل آن در رسانه‌ها عنوان و از نظر مرجع قضایی نیز این علت اعلام شد، ولی باز شدن مجدد پرونده به صلاح نیست، البته توصیه می‌کنیم که همه ورزشکاران هشدارهای پزشکی را جدی بگیرند.

وی در مورد فوت ورزشکارانی که به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ما نمونه سم را گرفته و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: پس از مرگ به صورت خود به خود در بدن الکل تولید می‌شود حتی ممکن است به ۱۲۰ میلی‌گرم در دسیلیتر برسد. البته ما در موارد مشکوک نمونه را از خون و زجاجیه گرفته و آن را بررسی می‌کنیم.

قادی پاشا گفت: الکل موجود در جسد می‌تواند در اثر فساد جسد ایجاد شده باشد و یا به دنبال مصرف الکل این موضوع بروز کند همچنین ممکن است برای سوزاندن جسد الکل به روی آن ریخته باشند و حتی از پوست می‌تواند الکل جذب بدن شود و میزان الکل بدن را بالا نشان دهد.

وی افزود: نمونه‌گیری اگر به صورت فنی و تخصصی صورت نگیرد می‌تواند الکل را به صورت کاذب نشان دهد که این مسئله ضرورت آموزش‌های تخصصی را نشان می‌دهد. البته ما با وجود پرسنل تخصصی که در کالبدگشایی داریم تمامی روندهای استاندارد رعایت می‌شود حتی نمونه خونی که می‌گیریم تأثیر مواد نگه‌دارنده به آن را مورد توجه قرار می‌دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هشدار داد: الکل مورد استفاده در برخی از افراد می‌تواند از نوع متانول یا اتانول باشد که الکل متانول در واقع الکل چوب بوده و بسیاری از الکل‌های صنعتی و الکل‌هایی که در داروخانه‌ها موجود است از نوع متانول بوده و در صورت استفاده اشتباهی یا به هر دلیل دیگری الکل متلیک استفاده شود فرمال‌دوئید موجود در آن بر روی چشم اثر گذاشته و سبب کوری می‌شود. همچنین اسیدوز بسیار شدید می‌تواند در خون ایجاد کرده و فرد را به سمت مرگ بکشاند یا آسیب به کلیه و نارسایی آن را به همراه دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت:‌ الکل اتانول استفاده از آن نیز عوارض دارد و اگر میزان آن در خون بالا ۳۵۰ میلی‌گرم دسیلیتر رود، روی ساقه مغز اثر گذاشته و سبب ایست تنفسی می‌شود. همچنین استفاده آن با مواد مخدر تنفس را کاهش و در نهایت مرگ فرد را رقم می‌زند.

 
بدون دیدگاه

نوشته شده در دسته محبت قهرمان پرور

 

۸۷۵-سرخوردگی از ازدواج ، معلول اختلاط دختران و پسران است.+ محبت آزاد در مقابل محبت مسئول

۰۲ مرداد
حضرت آیت الله سبحانی: اختلاط بی حد و حساب دختران و پسران مایه بدبختی آنان، جامعه و بالاخص جنس مونث است.

 

 گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حضرت آیت الله سبحانی، در پیامی به اختتامیه همایش حجاب و عفاف در مشهد با بیان اینکه فلاسفه انسان را حیوان ناطق و جاندار متفکر تعریف می کنند، آورده اند: البته این تعریف از دیدگاه فلاسفه تعریفی جامع است زیرا فیلسوف با تفکر و اندیشه انسان سر و کار دارد لذا تفکر را فصل مهیج انسان می داند. 

 

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه از نظر ما این تعریف فلاسفه کاستی هایی دارد، یادآور شده اند: انسان گذشته از تفکر و تعبد یک رشته احساسات و خواسته های درونی دارد که از آن ها به تمایلات تعبیر می کنند، خواه تمایلات مقدس و برتر و خواه تمایلات فروتر؛ این نوع گرایش می تواند جزئی از فصل مهیج انسان باشد.

 

این مرجع تقلید اضافه کرده اند: بر این اساس اگر بخواهیم جنس مونث را تعریف کنیم، باید از میان احساسات درونی او به عفاف و عفت او اشاره کنیم که خود را در زندگی نشان می دهد. 

آیت الله سبحانی

معظم له با اشاره به این که آفرینش زن با پاکدامنی و عفت آمیخته شده است، یادآور شده اند: هنگامی که حضرت جبرائیل(ع) بر حضرت مریم(ع) تجلی می کند،… فورا به او می گوید: إِنّي أَعُوذُ  بِالرَّحْمنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيّاً؛ در حالی که یک نوع  وحشت جان او فرا می گیرد به خدای رحمان پناه می برد که دامن او را از  گناه حفظ کند.

 

ایشان با بیان اینکه تمایلات درونی زن برای عفاف جنبه مقتضی دارد، افزودند: مادامی که عوامل افسار گسیختگی در جامعه شیوع پیدا نکند، این خویشتن داری به حال خود باقی می ماند اما اگر شرایط در جامعه دگرگون گردد و رسانه ها و دیگر عوامل برای فساد بسیج شوند مسلما عفت او هم خدشه دار می شود.

 

آیت الله سبحانی در این پیام آورده اند: همگی می دانیم هر واحد از خانواده هسته کوچکی برای جامعه به شمار می رود و آرامش فکری و دیگر جنبه های آن در گرو مصونیت دخترها از هر نوع گرایش به خلاف و یکی از طرق حفاظت بر عفاف، حجاب زن است که در حقیقت میوه عفاف است.

 

ایشان با بیان اینکه زن در حقیقت گوهر گرانبهایی است که نباید مانند افراد مبتذل در هر کوی و برزن خود را نشان دهد، یادآور شده اند: او باید با پوشش شایسته مقام و ارزش خود را حفظ کند، لذا حجاب برای زن محدودیت نیست بلکه مصونیت از ابتذال است.

 

معظم له تصریح کرده اند: اگر جامعه ما گرفتار خلاف های فراوان و ازدواج های کوتاه مدت و یا سرخوردگی از اصل ازدواج است، همه این ناهنجاری ها معلول بیش از حد اختلاط دختران و پسران بایکدیگر است و سرانجام چنین مفاسدی را به دنبال دارد.

 

ایشان افزوده اند: در حقیقت این نوع اختلاط بی حد و حساب دختران و پسران مایه بدبختی آنان، جامعه و بالاخص جنس مونث است. 

 

معظم له با اشاره به شعر شاعر مصری به این نتیجه می رسد که بی حجابی مقدمه دیگر مفاسد است، خاطر نشان کرده اند: روشن است گناه پیوسته از جاهای کوچک شروع می شود و اختلاط مبدا گناهان دیگر است.اس

 

آیت الله سبحانی در این پیام ضمن اینکه از خداوند متعال خواست که پدیدآورندگان این همایش را در این آرمان مقدس یاری کند، ابراز کرده اند: شاید بر اثر این نشست ها آب از جوی رفته، بار دیگر به جوی بازگردد و جامعه زنان، مقام و منزلت عالی خود را به طور کامل به دست آورند.

 

معظم له تصریح کرده اند: گروه هایی از زنان در طول زمان مقام و منزلت خود را کاملا حفظ نموده اند.

 

گفتنی است، اجلاس دو روزه عفاف و حجاب شب گذشته در تالار قدس حرم مطهر رضوی به کار خود پایان داد.

 

۸۷۴-بازیگر معروف نیجریه‌ای به دین اسلام گروید.+ محبت و هنرمندی

۰۲ مرداد
 لولا آلائو بازیگر نیجریه‌ای به دین اسلام گرویده و در صفحه اینستگرام خود با سلام اسلامی از طرفدارانش سپاسگزاری کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، بازیگر معروف نالیوود نیجریه‌ای لولا آلائو به دین اسلام گروید.

آدپوجو یوسف که گفته می‌شود معلم او باشد،  در صفحه فیس بوک خود نوشت: خدا را شکر! بیایید با من همراه شده و به لولا آلائو تبریک بگوییم. او شهادتین را گفته است. باشد که خداوند درک درست اسلام را به او بیاموزد ، و او را در ایمان جدید خود اسلام پایدار دارد. آمین»

هرچند این هنرپیشه ۴۵ ساله نیجریه‌ای رسما گرویدن به دین اسلام را اعلام نکرده اما تصاویر او با حجاب اسلامی در شبکه‌های اینترنتی منتشر شده و آخرین پست صفحه اینستگرام او نیز با سلام اسلامی همراه می‌باشد و می‌نویسد: باشد که خداوند در ادامه به شما برکت دهد و آنچه را که قلب‌تان خواستار آن است به شما اعطا کند. ان شاء الله.

آلائو نخستین هنرپیشه نالیوودی نیست که به دین اسلام می‌گرود.

لیزی آنجورین نیز که نام او پیش از گرویدن به اسلام الیزابت بوده دیگر هنرپیشه نالیوودی است که به اسلام گروید و به سفر حج مشرف شد. فتحیه بالوگون نیز به دین اسلام گروید. فتحیه هم مانند آلائو پیش از اسلام آوردن و سفر حج، مسیحی بوده است.

نیجریه یکی از مذهبی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود که ملت آن به دو دسته مسلمانان در شمال و مسیحیان در جنوب تقسیم شده‌اند. مسلمانان و مسیحیان به ترتیب ۵۵% و ۴۰% جمعیت ۱۴۰ میلیونی نیجریه را تشکیل می‌دهند که در بیشتر مواقع با صلح در کنار همدیگر زندگی کرده‌اند، با این حال تنش‌های مذهبی و قومیتی در این مناطق خصوصا بر سر مراتع و زمین‌های حاصلخیز وجود داشته است.

حضور مشکوک نیروهای بوکوحرام که به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد حمایت رژیم صهیونیستی و سعودی ها هستند، امنیت و وفاق ملی در نیجریه را به مخاطره انداخته است.

برخوردهای خشن و غیرانسانی با شیعیان این کشور از جمله فاجعه زاریا که سال گذشته در نیجریه رخ داد از دیگر مخاطرات نیجریه به شمار می رود.

 

۸۷۳-ورع یعنی ترک محرمات+ محبت به دوری برای محبت به نزدیکی

۰۲ مرداد

ورع یعنی ترک محرمات

http://news.irib.ir/media/k2/items/cache/f3cb65e8547a6a73cc6459f4145442ea_XL.jpg
هستند کسانی که به هر دلیل، انجام مستحبات این ماه برایشان مقدور نیست اینان و حتی آنان که موفق به انجام تمام مستحبات این ماه هستند بدانند که بر اساس روایات، برترین اجتهاد یا همان تلاش برای بندگی خدا، ترک محرمات است
ممکن است تصور شود مراد حضرت، خصوص ورع به معنایی است که علامه مجلسی (ره) فرمود؛ یعنی فرموده باشد: اجتهاد بدون ترک امور شبهه ناک بی فایده است؛ اما مرحوم کلینی در همین باب، روایاتی نقل می کند که در آن، ورع به ترک محرمات معنا شده است:
امام باقر (علیه السلام) به نقل از خدای متعال فرمود: ای آدمیزاد! اگر از آنچه بر تو حرام کرده ام پرهیز کنی با ورع ترین مردم خواهی شد. (اجْتَنِبْ مَا حَرَّمْتُ عَلَیْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ النَّاسِ؛ کافی،۲/۷۷)
یا اینکه راوی می گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم انسان با ورع چه کسی است؟ حضرت فرمود: کسی است که از حرامهای الهی دوری گزیند. (الَّذِی یَتَوَرَّعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ کافی؛۲/۷۷ )
نتیجه اینکه خودسازی و رسیدن به قرب الهی و نیل به بهشت برین در گرو دو تلاش است یکی انجام واجبات و مستحبات و دیگری ترک محرمات و مکروهات. البته در مستحبات و مکروهات گر چه ضرورتی در کار نیست؛ اما انجام و ترک آنها قطعاً بی تاثیر نخواهد بود.
اما آنچه در مسیر خودسازی مهمتر است و باید به آن توجه شود پرهیز از محرمات است که بی آن، کُمِیت تلاش در انجام واجبات خصوصا در مستحبات، حسابی لنگ است. (۱)