RSS
 

بایگانی برای بهمن ۱۲ام, ۱۳۹۶

۱۹۹۷-گفتمان تجددگرایی مدرن، ریشه اصلی مشکلات امروز کشور است+ سیر محبت مجازی سکولار شدن و عداوت با دین حقیقی است.

۱۲ بهمن

تصاویر/  نشست بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر در خبرگزاری حوزه

کد خبر: ۴۳۹۳۲۱ | تاریخ مخابره :۱۳۹۶/۱۱/۱۲ – ۱۴:۳۴ | سرویس: حوزه علمیه قم ۳
ابراهیم نیک منش در نشست بررسی ریشه های اعتراضات اخیر؛
گفتمان تجددگرایی مدرن، ریشه اصلی مشکلات امروز کشور است/ بانک های کشور ام المصائب شده اند
حوزه/ عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با اشاره به گفتمان تجددگرایی مدرن، تصریح کرد: ریشه اصلی تمام مشکلاتی که در کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، به تفکر اقتصاد محور نظام اجتماعی ما بر می گردد که برگرفته از تفکر تجددگرایی مدرن است.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد ابراهیم نیک منش پیش از ظهر امروز در «نشست تخصصی بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر با نگاهی به نقش مؤسسات مالی» که از سوی خبرگزاری حوزه و با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در این خبرگزاری انجام شد، اظهار داشت: ما از مناظر گوناگون می توانیم به این اعتراضات نگاه کنیم که یکی از آنان، منظر گفتمانی و فرهنگی است.

چهار گفتمان تجربه شده در کشور

وی با بیان این مطلب که تاکنون چهار گفتمان در کشور تجربه شده است، ابراز داشت: تجددگرایی اسلامی، نخستین گفتمانی است که از متن دانشگاه و حوزویان دانش آموخته در دانشگاه بیرون آمده است؛ گفتمان دوم، سنت گرایان اسلامی هستند که عمدتا از درون حوزه بوده و شامل برخی از علما خواهد شد؛ همچنین گفتمان عریان تجددگرایی مدرن، سومین گفتمان است که پرچمدار اصلی آن دانشگاه بوده و گفتمان چهارم، گفتمان امامین انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی است که توانسته جای خود را باز کرده و مباحث گوناگونی را به راه بیاندازد.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این چهار گفتمان در کشور در حال تقابل جدی با یکدیگر بوده و مردم در این میان دچار تناقضات درونی شده و سردرگم هستند.

برخی حتی لباس روحانیت را برای خود سنگین دانستند

نیک منش تصریح کرد: تجددگرایان اسلامی با عنوان فقه پویا دارای خصوصیاتی همچون: «عدم شناخت دقیق از اسلام»، «عدم شناخت دقیق از تجدد و مدرنیته»، «عدم تفسیر خوب از الگوی مصرف»، «عدم تفسیر مناسب از الگوی مالی و سبک زندگی» و … بوده و برخی حتی لباس روحانیت را برای خود سنگین دانسته و آن را از تن درآورده و امروز در مناصب گوناگون کشور نیز حضور دارند.

وی بیان داشت: این افراد به کدخدا اعتقاد داشته و معتقدند که دنیا دهکده ای است که هر کشور سهمی از آن داشته و باید تابع دستورات بود.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه اظهار داشت: تجددگرایان اسلامی قائلند که باید زیر بیرق کدخدا رفته و مطابق با برنامه های آنان به پیش رفت و مجبور به این کار هستیم و امضای سند ۲۰۳۰ نیز بر اساس این تفکر بوده است.

نیک منش ابراز داشت: گفتمان دیگر، گفتمان سنت گرای اسلامی است که بر روی اصول و فقه سنتی خود به شدت حساس بوده و آن را اصل می دانند؛ البته امام راحل و رهبر انقلاب بر فقه جواهری تأکید دارند؛ اما آن را کافی ندانسته اند و تأکید بر بالندگی آن دارند.

وی خاطرنشان ساخت: این تفکر و گفتمان نمی تواند راهگشای مشکلات نظام بوده و بر اساس آن برنامه ریزی کرد؛ چراکه در برخی مباحث دست ما خالی است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با اشاره به گفتمان تجددگرایی مدرن، تصریح کرد: ریشه اصلی تمام مشکلاتی که در کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، به تفکر اقتصادمحور نظام اجتماعی ما بر می گردد که برگرفته از تفکر تجددگرایی مدرن است.

نیک منش بیان داشت: از گذشته تاکنون کپی مباحث غربی در دانشگاه های ما تدریس شده و به همین دلیل مشاهده می کنیم که سبک زندگی خانوادگی، فردی و اجتماعی ما تحت تأثیر قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی ما قدرت کاملی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: امروز اعتراضاتی که در کف خیابان ها مشاهده می کنیم، زیبنده ایران اسلامی نبوده و حوزه و دانشگاه در این زمینه مقصر هستند؛ چراکه باید مباحث متناسب را ارائه می دادند تا حاکمیت بتواند آن را اجرا نماید.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت بانک های کشور گفت: امروز بانک ها ام المصائب شده اند، چهل سال وقت داشتیم که بانک را از مجموعه نظام اقتصادی برداریم،ولی نتوانستیم، نه حوزه  مسائل شرعی را تبیین کرده و نه دانشگاه معادله پردازی کرده است.

وی ادامه داد: باید تفکر نگاه به بانک شکسته شود؛ نتوانسته ایم به بانک به عنوان ساختار و قرارگاه اقتصادی تفسیر ارائه دهیم.

رسانه حوزه باید مطالبه گر و ناقد باشد

در ابتدای این نشست تخصصی نیز، حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه به ایراد سخن پرداخت و گفت: رسانه حوزه باید مطالبه گر و ناقد باشد؛ نقد عالمانه، دغدغه مندانه و دلسوزانه را عین حمایت می دانیم و معتقدیم یکی از بسترهای ارتقاء نظام، همین نقدهاست.

وی ابراز داشت: این نشست تخصصی نیز در همین راستا برگزار شده و امیدواریم اقدامی مؤثر و مفید بوده و شاهد نشست های بعدی در رسانه رسمی حوزه های علمیه باشیم.

سردبیر خبرگزاری حوزه خاطرنشان ساخت: یکی از مباحث مهم و پردامنه در هفته های گذشته، اعتراضات اخیر بود؛ البته میان اعتراض و اغتشاش تفاوت است و در این جلسه به مباحث اعتراضی مردم خواهیم پرداخت.

 

۱۹۹۶-خمینی کبیر: سازش با یک فرد جانی مثل شاه، خیانت است.+قدرت محبت حقیقی در تحلیل سیاسی و اجتماعی

۱۲ بهمن
مصاحبه امام خمینی
 
کد خبر: ۴۳۹۲۷۰ | تاریخ مخابره :۱۳۹۶/۱۱/۱۲ – ۲۱:۱۰ | سرویس: علمی، فرهنگی ۷۵
امام خمینی(ره) و رسانه های خارجی (۲۰):
خمینی کبیر: سازش با یک فرد جانی مثل شاه، خیانت است/ کسی حق ندارد با شاه سازش کند
حوزه/ اولا سـازش بـا يـك فـرد جانى مانند شاه، خيانت به ملت ايران و اسلام است و در ثـانـى مـلت ايـران در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريت قريب به اتفاق، قاطعانه شـاه و رژيم سلطنتى را محكوم كرده و خواستار برقرارى جمهورى اسلامى شده است و هيچ كـس حق ندارد با شاه كه از سلطنت مخلوع است، سازش كند
 

خبرگزاری «حوزه»؛ مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در ۳۰ شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

مصاحبه امام خمينى(ره) با خبرنگار مجله انگليسى زبان لبنانى در تاريخ ۱۰/۱۰/۱۳۵۷

سؤال: پيش بينى شما براى ايران سال ۱۹۷۹ چيست ؟

جـواب: آنـچـه مـسـلم و قطعى است، اين است كه اوضاع ايران جز با سقوط شاه و برچيده شـدن رژيم سلطنتى و استقرار حكومت اسلامى آرام نمى گيرد. امروز عليرغم قدرت نظامى جـهنمى شاه اين ملت ايرانند كه ابتكار عمل را در دست دارند و از اين جهت قدم به قدم رژيم حـاكـم ايـران و حـامـيـانـش را عقب نشانده اند و در ماه هاى آينده به يارى خداى تعالى شاهد پيروزى هاى درخشانترى خواهند بود.

سـؤال: به نظر شما، تحت چه اوضاع و احوالى يك نوع سازش با شاه ممكن مى گردد؟ مـثـلا مى پذيريد كه اصلاحى در قانون اساسى بشود كه بنابر آن، شاه مانند پادشاه انگليس به عنوان مظهرى در رأس دولت بماند؟

جـواب: اولا سـازش بـا يـك فـرد جانى مانند شاه، خيانت به ملت ايران و اسلام است و در ثـانـى مـلت ايـران در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريت قريب به اتفاق، قاطعانه شـاه و رژيم سلطنتى را محكوم كرده و خواستار برقرارى جمهورى اسلامى شده است و هيچ كـس حق ندارد با شاه كه از سلطنت مخلوع است، سازش كند و يا اساس سلطنت را بپذيرد، چـه شـخـص مـحـمـدرضـا پـهـلوى در ايـن مـقـام بـاشـد يـا ديـگـرى و بـه هـمـيـن دليـل ، قـانـون اسـاسـى كـه رژيـم ايران را سلطنتى مى شناسد، چون از نظر ملت رژيم سلطنتى مردود است ، از اعتبار ساقط است و بايد قانون اساسى جديدى تدوين شود.

سؤال: آيا شما كناره گيرى شاه را به نفع پسرش مى پذيرد؟

جواب: هيچ فردى از دودمان پهلوى مورد قبول ملت نيست و نه تنها در مقام سلطنت؛ بلكه در هيچ مقام دولتى هم حق ندارند دخالت كنند.

سؤال: آيا فكر مى كنيد دامنه حوادث ايران به تركيه نيز كشيده شود؟

جـواب: نـهـضـت مـقـدس ايـران، نهضت اسلامى است و از اين جهت بديهى است كه همه مسلمين جهان تحت تاثير آن قرار مى گيرند.

سـؤال: فكر مى كنيد در كوشش هايتان براى سرنگون كردن شاه، چه دولتى به شما كمك مى كند؟

جـواب: مـلت ايـران با اراده آهنين خود، تنها با اتكا به نيروى الهى قيام كرده است و در ايـن نـهـضـت بـه هـيـچ دولتـى مـتـكـى نـيـسـت و بـه خـواسـت خـداى تـعـالى بـا حـفـظ استقلال در نهضت خود، شاه را سرنگون خواهد كرد. وظيفه همه دولت هاى اسلامى در درجه اول و سـايـر دولت هـا كـه مـايلند در آينده با ملت ايران روابط حسنه داشته باشند، اين اسـت كـه مـلت مـظـلوم و قـهـرمـان ايران را در رسيدن به اهدافش يارى كنند و تاكنون هيچ دولتى از ملت ايرن دفاع نكرده است .

سـؤال: شـمـا بـه عـنـوان رهـبـر مـخـالفـيـن، روابـط جـارى خـود را بـا دول و افـراد زيـر چـگـونه توصيف مى كنيد؟ ۱-دستگاه كارتر ۲-دولت روسيه ۳-دولت چـيـن ۴-دولت عـراق ۵-كـشـورهـاى عـرب تـوليـد كـنـنـده نـفت ۶-سادات ۷-اسرائيل ۸-ياسر عرفات و جنبش ‍ فلسطين.

جواب: رئيس جمهورى آمريكا با حمايت هاى بى دريغ خود از شاه و اهانت هائى كه به ملت ايران نموده است ، در صف دشمنان ايران قرار گرفته است و روسيه شوروى هم اگرچه نه در حد آمريكا، ولى تاكنون نه تنها شاه را محكوم نكرده بلكه از او حمايت هم كرده است و از تـحـريـف نهضت مقدس اسلامى ايران خوددارى نكرده است. رئيس كشور چين وقيحانه از روى كشتگان ما عبور كرد و در كاخ ظلم از اقدامات مترقيانه او هم ستايش نمود. دولت عراق هـم زيـر فـشـار شـاه، از اقـدامـات هـر كـس كـه در خاك عراق به نفع ملت ايران انجام دهد جـلوگـيـرى مـى كـنـد. سـادات هـم بـا اقـدامـات خود عليه مصالح مسلمين و كشورهاى عرب و بـرادران فـلسـطـيـنـى، مـطـرود جـهـان عـرب و اسـلام اسـت. اسـرائيـل از نـظـر اسـلام و مـسـلمـيـن و تمامى موازين بين المللى، غاصب و متجاوز است و ما كمترين اهمال و سستى را در پايان دادن به تجاوزات او جايز نمى دانيم و من در فرصت هاى مناسب از اقدامات و تلاش هاى ياسر عرفات براى بدست آوردن حقوق فلسطينى ها و برگرداندن اراضى اسلامى به مسلمين حمايت كرده ام.

سؤال: آيا شما از يك حكومت غير نظامى تحت رياست كريم سنجابى در پست نخست وزير، به عنوان راه حلى براى بحران ايران حمايت مى كنيد؟

جواب: با وجود شاه هيچ راه حلى امكان پذير نيست .

سـؤ ال: آيـا دعـوت شما به اعتصاب بى پايان در صنعت نفت است و يا تا وقتى است كه شاه كنار برود؟

جـواب: بـله، تـا وقـتى است كه شاه كنار برود. شاه نفت ما را براى تحكيم خودش بدون هـيـچ مـجـوزى بـه امـريـكا مى داد و از پول آن اسلحه امريكائى كه به هيچ درد ملت ايران نمى خورد، مى خريد. اصولا نفت تاكنون پشتوانه حكومت غاصبانه شاه بود و من حكم كردم كـه ديـگـر صـادر نشود و اعتصاب تا رفتن شاه ادامه دارد و بعدا ما نفت را به هر كشورى كه مايل باشيم مى فروشيم .

سـؤال: تـحـت چـه شـرايـطـى ، اگـر شـمـا هـمـچـو مـقـتضياتى را منطقى مى بينيد، ارتش شاهنشاهى به ضد شاه خواهد شد؟

جـواب: هـم اكـنـون طـبـق اخـبـار واصـله، مـخالفت سربازان و افسران با شاه و دستورات فرماندهان خود روز افزون است. سربازها از خدمت ارتش فرار مى كنند، در بسيارى موارد فـرمـانـدهان خود را كشته اند و بسيارى از آنها هم كه در ارتش باقى مانده اند، موافق با كشتار شاه نيستند و طبيعى است كه شاه آخرين اميدهاى خود را به ارتش از دست بدهد.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.