ماه: آبان ۱۳۹۸
نظر رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله چندهمسری منتشر شد؛ «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی»
۲۵۶۶- قدرت محبت حقیقی پیامبر مانع زنده به گور شدن دختران
اولین شخصی که دختر خود را زنده به گور کرد که بود؟/ نقش اسلام در احياى ارزش مقام دختر
– دختركشى و زنده به گور كردن دختران قبل از ظهور اسلام
يكى از دردناك ترين و وحشيانه ترين پديده هاى عصر جاهليت عرب پديده وئاد (زنده به گور كردن دختران) است كه در قرآن مجيد مكرر به آن اشاره شده است. گرچه بعضى معتقدند كه اين جنايت در همه قبائل عرب عموميت نداشته و تنها در قبيله كنده (يا بعضى از قبايل ديگر) بوده است، ولى مسلما مسأله نادرى نيز محسوب نمى شده، وگرنه قرآن با اين تأکید و به طور مكرر، روى آن صحبت نمى كرد.
براى شناختن كامل مقام و منزلت زن در اسلام، بايد مقام و حرمت دختران را در قرآن مجيد و اخبار پيامبر اكرم و اوصياء بر حق او به دقت بررسى كرد، زيرا نقطه شروع اين مطلب از آنجاست.
۲۱۶۵-آیا مجسمه محبت حقیقی پیامبراعظم صلی الله علیه وآله مرتکب قتلی شده اند.؟
-
-
ه- سبک برخورد با فقرا
-
با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد.
-
دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت.
-
هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود.
-
-
-
طلوع عشق با تولد پیامبر مهربانی ها
-
و- سبک برخورد با خویشاوندان
-
(( برای مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری اعلی مقامه الشریف خواستند گوسفند ذبح کنند ایشان فرمودند برای من ذبح نکنید. سوال شد شما که از گوشت گوسفند استفاده می کنید فرمودند آنها را برای من و خواسته بنده ذبح نکرده اند))
-
آیا این سخن صحت دارد كه پیامبر اكرم(ص) در طول زندگی مباركشان و در طول همه جنگهایشان حتی یك نفر را هم نكشتند؟
۲۱۶۴- محبت حقیقی در مناظرات امام هشتم علیه السلام
آیه سلام بر اهل بیت علیهم السلام
ابوالحسن الرضا علیه السلام فرمود: شما را از سخن خداوند آگاه می سازم که فرمود: «یَس وَ الْقُرْآنِ الْحَکیمِ اِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلینَ عَلی صِرَاطٍ مُسْتَقیمٍ»؛ «یآس، سوگند به قرآن حکمت آموز که قطعا تو از فرستادگان بر راه راست هستی.» مقصود از «یآس» چیست؟ علماء گفتند: [مقصود از ]یآس محمّد صلی الله علیه و آله است و در این سخن تردیدی نیست. حضرت ابوالحسن علیه السلام فرمود: خداوند به محمد صلی الله علیه و آله و آلش با این [آیه و آیات دیگر ]فضیلتی بخشیده است که هیچ کس با اندیشیدن [نیز] به کُنْه آن نرسد و آن این است که خداوند متعال بر هیچ کس سلام نفرستاده، مگر بر پیامبران الهی، مانند: نوح علیه السلام ، ابراهیم علیه السلام ، موسی علیه السلام و هارون علیه السلام و نفرموده سلام بر آل نوح علیه السلام ، و یا آل ابراهیم علیه السلام … تنها در مورد آل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود «سَلامٌ عَلی إِلْ یاسینَ»؛ یعنی سلام بر آل محمد صلی الله علیه و آله .
در ادامه، امام رضا علیه السلام به آیات خمس و غنیمت، اطاعت از صاحبان امر، ولایت، اهل الذکر، امر به نماز اهل بیت و… استناد می کنند که دلالت بر برتری اهل بیت علیهم السلام و برگزیدگی آنان دارد.
۲۱۶۳-محبت حقیقی و سبک همسر داری
یکی از موادی که معاویه تعهد داد این بود که جانشین برای خود تعیین نکند و خلافت بعد از آن به حسن علیه السلام برسد و اگر حسن سلام الله علیه در قید حیات نبود خلافت به حسین علیه السلام برسد.
معاویه نمی توانست این مورد را با حضور و زنده ماندن و در حیات امام مجتبی علیه السلام مطرح و عملی کند از سوی دیگر هم متوجه شد که امام علیه السلام با پذیرش صلح اگر چه حکومت را از دست داده است ولی مانع بزرگی برای تحقق اهداف نهایی او مبنی بر هدم اسلام شده است. بنابراین تصمیم گرفت امام حسن مجتبی علیه السلام را از سر راه بردارد. لذاچندین نوبت اقدام کرد به مسموم کردن امام مجتبی علیه السلام.
اما قدرت بدنی امام علیه السلام این سم ها را پس می زد و در امام اثر نمی کرد تا اینکه طبق نقل ها از امپراطوری روم سمی مهلک و سفارشی تهیه کرد و از طریق جعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام علیه السلام بود به امام سلام علیه سم خورانید.
۲۱۶۲-محبت حقیقی و مهرباتنرین انسان در جهان
«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ. [ الأنبیاء: ۱۰۷]و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.» — پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمودند: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز عفو و گذشت است. ابن ابى الحدید معتزلى، شرح نهج البلاغة، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى، قم، ۱۴۰۴ هجرى قمرى، ج ۱۷، ص. ۲۷۲- متن عبارت چنین است: «صِل مَن قَطَعَکَ وَ قُل الحَقَّ وَ لَو عَلىَ نَفسِکَ وَ أحسِن إلَى مَن أساء إلَیکَ…» بنگرید به: شیخ صدوق، الأمالی، تهران: انتشارات کتابخانه اسلامیه، ۱۳۶۲، ص. ۷۲.– «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ. [آلعمران: ۱۵۹]پس به [برکتِ]رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر]شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مىشدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه، و در کار [ها]با آنان مشورت کن، و، چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن، زیرا خداوند توکل کنندگان را دوست مىدارد.»
۲۰۶۱- شناخت محبت حقیقی تک بعدی جهان غرب
ب- سرمایه لذت در جهان غرب لذت از لطافت جنس مونث بدون محدویت و ممنوعیت
۱- زنان برای لذت جنسی ارزش و اهمیت دارند و لو درهم جواری کارهای مردانه
۲- لذت از زنان شاخص موفقیت در فعالیت ها و اهداف نهایی می باشد.
۳- زنان برای دفع درد و رنج از بدن مردان تربیت و برنامه ریزی می شوند.
۲۱۶۰- محبت حقیقی در دایره تعریف برنامه ریزی
««تعریف برنامه ریزی با طعم محبت حقیقی»»
الف- گذشته پژوهی ب- حال سالاری ج- آینده محوری
۲۱۵۸-کارگاه سی و دوم تربیت نفس(۳۲) محبت حقیقی به خالق
قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ :
لا یُمَحِّضُ رجلٌ الایمانَ باللهِ حتّی یکونَ اللهُ احبُّ الیهِ من نفسِهِ و ابیهِ و امّهِ و ولدِهِ و اهلِهِ وَ مالِهِ و من الناسِ کُلُّهِمِ.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ایمان انسان پاک و خالص نمی گردد مگر اینکه خداوند در نزد او محبوبتر و دوست داشتنی تر از جان، مال، پدر، مادر، فرزند و خانواده اش و همه مردم باشد.
کارگاه (۳۲) تربیت نفس با طعم محبت بی واسطه خداوند مهربان از ۹۸/۸/۲ لغایت۹۸/۹/۱۲
ای دوست شکر بهتر یا آنک شکر سازد خوبی قمر بهتر یا آنک قمر سازد
ای باغ توی خوشتر یا گلشن گل در تو یا آنک برآرد گل صد نرگس تر سازد
ای عقل تو به باشی در دانش و در بینش یا آنک به هر لحظه صد عقل و نظر سازد
ای عشق اگر چه تو آشفته و پرتابی چیزیست که از آتش بر عشق کمر سازد
بیخود شده آنم سرگشته و حیرانم گاهیم بسوزد پر گاهی سر و پر سازد
دریای دل از لطفش پرخسرو و پرشیرین وز قطره اندیشه صد گونه گهر سازد
آن جمله گهرها را اندرشکند در عشق وان عشق عجایب را هم چیز دگر سازد
شمس الحق تبریزی چون شمس دل ما را در فعل کند تیغی در ذات سپر سازد
۲۱۵۷-محبت اربعینی ارمغان مدرسه حسینی
دین شناختی و نقش خانواده در آن
خانواده که به طور مستقیم مورد خطاب آیة «قوا انفسکم و أهلیکم ناراً وَقودها الناس و الحجارة» واقع می شود، باید در بارگاه الهی نسبت به انجام تکالیف تربیتی خود پاسخ گو باشد و نمی تواند در اهداف، برنامه ها و اقدامات تربیتی انجام یافته نسبت به فرزندان خویش بی توجه باشد.
به این ترتیب خانواده نه تنها درپشتیبانی و اجرای طرح های تربیتی، بلکه در سیاست گذاری، برنامه ریزی و به خصوص ارزش یابی از برنامه ها و اقدامات فرایند تربیت، باید مشارکت فعال داشته باشد.
اما نکته مهم این است که اولاً مشارکت فعال خانواده، تمام سطوح فعالیت های تربیتی از هدف گذاری تا اجرا و حتی ارزش یابی و اقدامات اصلاحی را فرا می گیرد.
ثانیاً مشارکت فعال خانواده در فعالیت های تربیتی نخست از منظر تکلیف الهی و وظیفة دینی مورد ملاحظه قرار می گیرد؛ یعنی خانواده در بارگاه الهی نسبت به عملکرد تربیتی دولت اسلامی پاسخ گوست و نمی تواند از خویش سلب مسئولیت کند. همان طور که این امر به لحاظ حقوقی نیز در عموم قوانین موضوعه و بین المللی مورد توجه است(مبانی سند تحول ص-۱۷۶)
۲۱۵۶- محبت ۶ ساحتی در اربعین حسینی
ساحت تربیتی اقتصادی و حرفهایی
در اقتصاد اربعین همین بس که هیچ ثروت آلوده به خون فقرا و گردش مالی برای ثروت اندوزی قابل مشاهده نیست، زیرا از نذورات کم توانترین افراد جامعه تا برترین اشخاص صاحب ثروت و مکنت، چرخشی مشاهده میگردد که ابتدا حمایت کنندگان مالی از صفای قلب اعتبارات مورد نیاز زوار را هزینه نموده، سپس از ابزارهای مالی برای خدمترسانی کمک میگیرند، به همین سبب متربی در مدرسه اربعین، اقتصاد را زیر بنای زندگی تعریف نمیکند تا تمامی ساحتهای انسانی را فدای ثروت و لذت بنماید و برای وصول اهداف اقتصادی هر ابزاری را و لو کودک کشی را صالح و جایز بشمارد.